Vandaag lanceert Google een online opleidingsplatform dat zich specifiek richt op Belgische kmo’s. Dit om de Belgische achterstand op vlak van interneteconomie in te halen.

 
België is geen voortrekker als het aankomt op digitale vaardigheden, of zelfs maar digitale aanwezigheid. Sterker nog, tegenover onze buurlanden loopt de Belgische ondernemer een flink stuk achter. Het aandeel interneteconomie bedraagt slechts 3 procent van het bruto nationaal product, wat ondermaats is vergeleken met andere landen in Europa.

Gratis trainingen

Dat kan volgens de Belgische afdeling van Google verholpen worden door kmo’s te informeren over het zakelijke potentieel van het internet. “Vandaag is het voor elke ondernemer mogelijk wereldwijd zaken te doen door het gebruik van internet,” legt Thierry Geerts, Country Manager van Google België uit. “Google wil ondernemers en kmo-medewerkers uit heel België de kans geven de nodige kennis op te doen over online zakendoen en het inzetten van technologie om hun bedrijf een boost te geven.”
 
Daarom wordt vandaag het Digitaal atelier gelanceerd. Op het platform kunnen ondernemers en particulieren gratis online lessen volgen over een twintigtal onderwerpen die grotendeels draaien rond online marketing, zoals analytics, online adverteren, sociale media beheren, SEO, enzovoort.

Op maat

Iedereen, ongeacht achtergrondkennis of doel, kan een eigen lespakket samenstellen door de voor hen relevante onderwerpen te selecteren. De lessen zijn gebaseerd op een of meerdere video’s en een korte quiz over het behandelde materiaal. Wanneer alle onderwerpen op het platform zijn voltooid, is er de mogelijkheid om een certificaat te behalen na een eindtest.
 
Het initiatief komt enkele maanden na de Google Groeimotor, een gelijkaardig project waarbij workshops werden georganiseerd in samenwerking met Syntra, Unizo en Voka.