Amazon heeft een campagne voorgesteld die mensen warm moet maken om het bedrijf te vervoegen als werknemer. Met het initiatief wilt Amazon het ongelukkig imago van kwalijke werkgever achter zich laten.

Advertentie

 

Meermaals lag marktleider Amazon onder vuur vanwege minder dan optimale werkomstandigheden. Onder andere werden werknemers in distributiecenters onderworpen aan oneerlijke werkpraktijken, aan een te laag loon. Niet alleen in Amerika zorgde dit voor ophef; ook in Duitsland werd het euvel publiek gehekeld.

Neonazistische beveiliging

Al jaren wordt er geregeld gestaakt door het personeel van Duitse Amazon-magazijnen. De grootste pijnpunten omvatten het lage loon, en de hoge tijds- en werkdruk. Een documentaire uit 2013 lichtte een tipje van de sluier met betrekking tot de abominabele werkcultuur. Zo werd duidelijk dat de Amazon vooral Spaanse migranten aannam en hen minder betaalde dan contractueel overeengekomen. Bovendien deed Amazon beroep op een beveiligingsfirma die naar verluidt neonazistische sympathieën zou herbergen, om de werkers in het gareel te houden.

“Hier zit ik goed”

Amazon gooit nu het roer om, en start een marketingcampagne om het foute imago af te schudden. Onder andere wordt ingezet op de gezondheidszorg en de carrièrekansen die het bedrijf biedt aan werknemers. HR-directeur Robert Marhan zegt dat er meer wordt geluisterd naar werknemers. “In de logistieke centra leeft er een open cultuur van dialoog en uitwisseling, door het houden van discussies, enquêtes, en vergaderingen.”

 

Het charmeoffensief krijgt de vorm van een website met verhalen van werknemers, interviews en andere inhoud, en dat onder de slogan: “Hier bin ich richtig” of “Hier zit ik goed”.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here