security wereld

In 2015 bleek de retailsector het vaakst slachtoffer te worden van cyberaanvallen. Hiermee wordt de nummer één, de financiële sector, van de troon gestoten en naar de veertiende plaats verbannen.

 
Het Global Threat Intelligence Report van NTT legt enkele opvallende nieuwe ontwikkelingen in cybercrimininaliteit bloot. Daarvoor werden tijdens het afgelopen jaar wereldwijd 6,2 miljard aanvallen bij duizenden NTT-klanten geanalyseerd.
 
De resultaten zijn niet min. Zo werd er bijvoorbeeld vorig jaar 18 procent meer malware gebruikt om beveiligingssystemen te omzeilen en waren meer dan de helft van alle cyberaanvallen afkomstig van – al dan niet via een omweg – een IP-adres in de VS. Het meest opvallende nieuws is echter dat niet de financiële, maar de retailsector het meest geviseerd werd.
 
“Bedrijven uit de retailsector worden een steeds aantrekkelijker doelwit, omdat zij vaak grote volumes persoonlijke informatie verwerken, waaronder ook kredietkaartgegevens, in sterk gedistribueerde omgevingen met vele eindpunten en toestellen in tal van verkooppunten,” verklaart Alain Dumont van Dimension Data België. “Zulke diverse omgevingen zijn moeilijker te beschermen.”
[related_article id=”166694″]
Ongeveer 11 procent van alle cyberaanvallen werd gericht op klanten in de retailsector, volgens het rapport. De financiële sector was vorig jaar nog koploper, maar is nu gezakt naar de veertiende plaats. Het moet gezegd worden dat de financiële sector weliswaar nog steeds het grootste volume aan aanvallen te verwerken kreeg, maar dat de retailsector een significant hoger aantal aanvallen per klant kon optekenen.