Yahoo ziet zwarte sneeuw. Het Amerikaanse technologiebedrijf maakte gisteren bekend in het eerste kwartaal een verlies van 99,2 miljoen dollar te hebben geleden, terwijl de zoektocht naar kopers om een ‘reverse-spin’ uit te voeren blijft duren.

 
Het voornemen om de kern van het bedrijf te verkopen kwam er op het einde van 2015. Eerst werd gepland om de Alibaba-investering als spin-off in een apart bedrijf te gieten, maar in plaats daarvan besloot Yahoo om voor een omgekeerde spin-off te opteren: niet Alibaba, maar de belangrijkste internetactiviteiten, zoals Yahoo News en Mail, worden van de hand gedaan.
 
Het aanbod trok meteen enkele grote spelers aan. Zo werd Verizon genoemd als mogelijke bieder, net zoals Google, AT&T en Comcast. Inmiddels hebben meesten afgezien van een bod, hoewel een handvol bedrijven – waaronder Verizon – blijft standhouden. Deze maandag verstreek de deadline om een bod uit te brengen. Hoeveel geboden is, werd niet bekend gemaakt, maar verwacht wordt dat de kern van Yahoo zo’n 6 miljard tot 8 miljard dollar zou kunnen opbrengen.
 
Te midden van deze strijd om potentiële kopers, blijft de neerwaartse spiraal van Yahoo voortduren. Uit de kwartaalcijfers die gisteren werden gepubliceerd, blijkt dat Yahoo in het eerste kwartaal van 2016 een verlies draaide van 99,2 miljoen dollar. De omzet bedroeg 1,09 miljard dollar; 11 procent minder tegenover diezelfde periode vorig jaar.
 
De daling komt weliswaar niet geheel onverwacht. “We zijn blij dat we in Q1 resultaten konden aanleveren die in lijn lagen met onze verwachtingen,” beaamt CEO Marissa Mayer. “Ons plan voor 2016 is goed van start gegaan, en we blijven ons concentreren op efficiëntie, lagere kosten, en groei op lange termijn.”