In het eerste kwartaal van 2016 verzamelden Europese en Israëlitische start-ups samen 4,4 miljard euro. Daarmee wordt een toename zichtbaar van 31 procent vergeleken met het vorige kwartaal, en een stijging van 46 procent vergeleken met vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van Tech.eu.

Het tijdperk van de klant is begonnen, luidt de leuze van Salesforce op de conventie in Mechelen. Onder andere werd daar de nieuwe marketing automation-oplossing Engagement Studio voorgesteld, waarmee je als marketeer de customer journey naar je hand zet.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Engagement Studio is Salesforce’ antwoord om marketing en sales te verenigen. Tot nu toe beroepen beide afdelingen zich vaak op verschillende oplossingen, met een manke communicatie tot gevolg. Twinkle Magazine sprak met Joris Schoonis, vicepresident Noord-Europa Salesforce Marketing Cloud, en Tom Smith, directeur productmarketing Marketing Cloud in de EMEA-regio, over de nieuwe functionaliteit in de overkoepelende Marketing Cloud.

 

“Als de klant met een merk interageert, maakt het niet uit of hij met de klantendienst praat, of een marketingboodschap aankrijgt of een ervaring opdoet in een fysieke winkel,” legt Schoonis uit. “Met Marketing Cloud combineren we de data van alle interacties, waardoor je heel relevante berichten kan bieden.”

Altijd relevant

Als die data niet verbonden wordt, kan dat tot vervelende situaties leiden. Neem nu de advertenties net na een aankoop. Advertenties worden afgestemd de producten die relevant zijn voor de klant, maar wat als de klant dat product al heeft aangekocht? Vaak krijgt hij of zij dan toch dezelfde advertenties aan. Nutteloos, want het product is al aangekocht, maar bovenal: irriterend.

 

Met Engagement Studio worden alle aankopen automatisch geregistreerd, en kan die informatie ook voor marketingdoeleinden gebruikt worden. Op die manier ben je er zeker van dat je klanten nooit redundante berichten zien. Bovendien wordt het makkelijk om de customer journey in realtime te volgen, op sociaal vlak en op het gebied van campagnes.

 

Het wordt zo mogelijk om het koopproces in kaart te brengen, en de nodige stappen op voorhand te plannen in gepersonaliseerde trajecten. Het uitgestippelde traject dient dan als sjabloon voor de verspreiding van mails, advertenties, of andere acties.

Lookalikes

Een andere functionaliteit in de Marketing Cloud is Audience Advertising, waarbij je een heel nieuw publiek vindt via sociale media. Met behulp van de bestaande databasis, kunnen nieuwe klanten opgespoord worden, met profielen die gelijkaardig zijn aan de bestaande klanten. Onder andere op Facebook kan zo een nieuwe bron van klanten worden aangetapt. Als je publiek bijvoorbeeld voornamelijk bestaat uit ondernemers met kmo’s, kan je via Audience Advertising Facebook-gebruikers vinden die zich als zodanig beschrijven op hun profiel.

 

“We evolueren we van advertenties gebaseerd op cookies, naar advertenties gebaseerd op identiteit,” verklaart Schoonis. “Je wilt een sociaal profiel van een klant opmaken, en je daar op baseren voor relevante advertenties. Die integratie met Facebook is een fantastisch voorbeeld.”

 

De volgende sociale netwerken die binnenkort worden geïntegreerd, zijn onder andere YouTube, Instagram en Twitter.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here