Smart Business was aanwezig op de derde Salesforce World Tour in Amsterdam. Het overkoepelende thema was duidelijk: Salesforce plant expansie in Europa, en snel.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Europese startups 

Salesforce stelde met de nodige toeters en bellen nogmaals hun SaaS-aanbod voor op hun derde World Tour-conventie in Amsterdam. Met stip op één werd echter de investering in een vijftigtal Nederlandse startups naar voren geschoven als een verbintenis met het Europese continent. Los daarvan werd in het afgelopen jaar nog eens 100 miljoen dollar in Europese start-ups gepompt. Salesforce wilt daarmee vooral het Europese cloud-ecosysteem stimuleren.
 
“Innovatie creëert meer innovatie,” legt CFO Mark Hawkins uit tijdens de Q&A-sessie. “We willen de meest innovatieve zaken in het oog houden, want we zijn uiteindelijk ook tot in de kern een innovatief bedrijf. Daarnaast proberen we start-ups te zoeken die een oplossing bieden voor iets dat mist in de cloud-economie; we promoten de ondernemingen die klanten en de gemeenschap zullen helpen. Dat staat op nummer één.”
 

salesforce-world-tour-mark-hawkins
CFO Mark Hawkins tijdens de keynote op het Salesforce World Tour Amsterdam.

Lokale aanwinsten

Naast het stimuleren van het startup-klimaat, probeert Salesforce voet aan de grond te krijgen in Europa door mensen lokaal aan te nemen. “Wanneer je daar 32 procent groeit, is dat een reden om uit te breiden en jezelf voor te bereiden om je klanten in de toekomst nog beter te helpen. Die groei brengt kansen met zich mee. Zo willen we 1.200 mensen in Europa aannemen en op verschillende locaties onze kantoren uit te bouwen. Je kan dus heel binnenkort meer van ons verwachten,” verkondigt Hawkins.
[related_article id=”166519″]
“Geen enkele leider wilt dat zijn bedrijf disruptief wordt veranderd onder zijn beheer. Ik merk een gevoel van urgentie dat nooit eerder gezien is. Er is een soort natuurlijk instinct om vooruit te gaan, en we moeten voorbereid zijn om die mensen te helpen.” Dit wordt beaamd door Renzo Taal, senior vicepresident van Salesforce in Noord-Europa: “De markt groeit enorm snel. Daarom is het aannemen van lokale mensen ook een logische keuze. We moeten blijven investeren om te blijven groeien.”
 
De Europese expansie zal allicht een handje geholpen worden door de aanwerving van de Nederlandse Neelie Kroes. Zij zal vanaf één mei fungeren als lid van Salesforce’s raad van bestuur.