Europeanen boeken hun reizen nog steeds via pc, hoewel smartphone een sterke inhaalbeweging maakt. Een omnichannel-strategie blijft cruciaal in elke e-commercesector.

Advertentie

 

De zomer staat voor de deur, en daarmee is ook de jaarlijkse online jacht op last-minute vakanties in zicht. Uitgaven voor vluchten en hotels worden verwacht zo’n 67 miljard euro te bedragen, wat een groei van bijna 7 procent op jaarbasis zou betekenen. Dat doen zelfs de Amerikanen ons niet na, hun totaalbedrag stijgt deze zomer waarschijnlijk maar met 5,5 procent.

Koopgedrag

Dat blijkt uit Adobe’s Digital Index 2016. Het onderzoek concentreerde op de vakantiewebsites, sociale netwerken, en enquêtes om een beeld te vormen van het reisgedrag van de Europeaan. De resultaten werpen daarnaast ook licht op het online koopgedrag.

 

Zo werd duidelijk dat de Europeaan blijft vasthouden aan de desktop: 74 procent gebruikt de computer om een reis te boeken. De betrouwbaarheid van het toestel speelt blijkbaar een grote rol bij het plannen van de volgende trip. Het aandeel van de smartphone zit echter wel serieus in de lift. Slechts 28 procent van de consumenten zegt een smartphone te gebruiken om een vakantie te boeken, maar dat aantal is met 75 procent gestegen tegenover vorig jaar.

Omnichannel

Een degelijke omnichannelstrategie is dus onmisbaar geworden. Meer dan de helft van de Europese consumenten geeft aan weleens van toestel te wisselen tijdens het plannen; smartphone, tablet of desktop, de ervaring moet met andere woorden naadloos in elkaar overvloeien.

 

“Met de verwachting dat de online uitgave voor reizen op €67 miljard zal uitkomen zijn er grote mogelijkheden voor reismaatschappijen om ervoor te zorgen dat ze een consistente en relevante ervaring op alle devices bieden, met de juiste deal op het juiste moment,” beaamt Tamara Gaffney, principal analyst bij Adobe Digital Index.

Tips

Andere conclusies bij het onderzoek maakten duidelijk dat de prijzen voor vluchten binnen Europa het laagst zijn zo’n 48 dagen voor vertrek, en je een verblijf 38 dagen voor aankomst het goedkoopst kan boeken. Ten slotte is de populairste attractie op Europese sociale media Buckingham Palace in Londen, gevolgd door de Taj Mahal en het Vrijheidsbeeld.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here