Klanten van PNB Paribas Fortis moesten het deze morgen zonder de online diensten van hun bank stellen. De website en betaalapplicatie waren gedurende uren offline vanwege een DDoS-aanval.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
De DDoS-aanval zorgde ervoor dat BNP Paribas Fortis de hele voormiddag niet online bereikbaar was. Rond 8 uur 15 werden de servers overbelast waardoor zowel de website als PC Banking, de betaaloplossing, offline waren. Om 11 uur werd het probleem opgelost, maar de mobiele app werkte op dat moment nog steeds niet.
[related_article id=”166117″]
Een DDoS of Distributed Denial of Service aanval is een relatief simpele aanval waarbij het doel is om een netwerk lam te leggen. Om dat te bereiken wordt een server overspoeld met verzoeken tot het netwerk overbelast is.
 
Inmiddels heeft Down-Sec bevestigd dat zij voor de aanval verantwoordelijk waren. Het Belgische hackerscollectief legde vorige maand onder andere ook de netwerken van nucleair agentschap FANC, het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken en Cert.be plat.