webshop

Voor een e-commerce ondernemer is de eerste verkoop een mijlpaal. In dit artikel voor startende webwinkeliers vindt je 15 tips die helpen om de eerste verkoop te realiseren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



1. Verstuur samples

Verstuur samples van de producten die u verkoopt naar invloedrijke mensen uit uw branche. Dit kunnen bijvoorbeeld bloggers, journalisten of andere ondernemers zijn. Door een gratis sample te versturen naar deze partijen zullen zij wellicht aandacht aan uw product besteden op hun site, wat weer voor traffic zorgt naar uw webshop.

2. Start met bloggen

Bloggen is bijna essentieel om het beste te halen uit contentmarketing. Door blogs te schrijven over uw producten, zaken die spelen in uw bedrijf of in uw branche wordt u onder andere sneller opgepikt door zoekmachines. Consumenten die bijvoorbeeld zoeken op een onderwerp dat gerelateerd is aan uw webshop kunnen zo via uw blogs sneller in uw shop terecht komen. Neem als voorbeeld dat Shopify een blog post over dropshipping. Dat wordt dan door Google opgepikt als mensen googlen op ‘how to dropship.’ En dan is de kans groot dat de ‘zoeker’ op je site terecht komt!

3. Maak een e-maillijst

E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van uw business. Nieuwsbrieven kunnen huidige klanten terug laten komen naar uw webshop en potentiële klanten informeren over de artikelen die u te koop heeft in uw shop. E-mails hebben ook als voordeel dat ze bij consumenten in hun persoonlijke mailbox worden geleverd. Dit is niet het geval bij Facebook en Twitter, waar maar een gedeelte van de te bereiken doelgroep wordt aangesproken.

4. Sponsor een evenement

Het kan helpen om uw webwinkel wat meer in de schijnwerpers te zetten door een evenement te sponsoren. Denk er daarbij om dat u goed uitzoekt welk evenement bij uw shop past en hoe u de bezoekers van dit event kunt triggeren om uw site te bezoeken. Demonstreer bijvoorbeeld een aantal van uw producten en zorg ervoor dat bezoekers met elkaar en met u in gesprek raken over deze producten. Ook kunt u coupons uitdelen voor korting in de webshop.

5. Interview invloedrijke personen

Voor de blog die u gaat bijhouden is het raadzaam om een invloedrijk persoon uit de branche te interviewen. Volgers van deze persoon zullen dit artikel ook opmerken en daarmee direct in uw webshop
terechtkomen.

6. Organiseer een pr-stunt

Een PR-stunt kan, als deze goed is uitgevoerd, voor veel exposure zorgen voor uw shop. De stunt zorgt daardoor op korte termijn voor meer traffi c naar de site en op lange termijn voor een betere vindbaarheid in Google.

7. Experimenteer met adwords

AdWords is Google’s pay per click adverteernetwerk waarmee u meer traffi c kunt genereren naar uw site. Experimenteer met de campagnes die u via dit netwerk lanceert. Over AdWords is al veel geschreven, The Next Web heeft een handleiding voor beginners samengesteld die u kunt raadplegen voor uw eerste stappen in dit netwerk.

8. Affiliatiemarketing

Waarom zou u in uw eentje proberen om kopers naar uw webshop te krijgen als u ook met andere partijen kunt samenwerken? Bij affiliatemarketing adverteren andere sites uw producten, maar worden de artikelen nog altijd in uw eigen webshop verkocht. Een Nederlands voorbeeld daarvan is het modeplatform Fashionchick.nl. Hierop staan onder andere producten van Zalando, De Bijenkorf en Otto naast elkaar. Het succes van affiliatemarketing hangt sterk van het product af dat u verkoopt en de hoeveelheid commissie die u dient te betalen bij elke verkoop via een
affiliatepartner.

9. Verkoop producten aan andere retailers

Naast de verkoop aan consumenten kunt u ook de bekendheid van uw merk vergroten door uw artikelen te verkopen aan andere retailers. Zij verkopen de producten vervolgens weer door aan consumenten.
Indirect werkt dit dus ook weer in uw b2c-omzet door.

10. Verstuur een persbericht

Door een persbericht aan journalisten of bloggers te versturen kunnen uw producten ook bijvoorbeeld via landelijke media of magazines worden opgepikt. Zorg er wel voor dat het persbericht interessant is en goed geschreven. Alleen de nieuwswaardige persberichten worden namelijk door de media meegenomen in de dagelijkse nieuwsstroom.

11. Besteed veel aandacht aan statistieken

Aan de statistieken van uw webshop in Google Analytics kunt u onder andere zien wat bezoekers op uw site doen en hoeveel tijd zij op elke pagina doorbrengen. Het is erg belangrijk om direct na de lancering
van de webshop de statistieken in de gaten te blijven houden. Er valt een hoop te leren uit deze gegevens voor de toekomst.

12. Maak een enquête

Consumentenenquêtes zijn een handige tool om feedback te verkrijgen van uw (toekomstige) klanten. Dankzij de resultaten van een enquête kunt u verbeteringen doorvoeren die tot meer verkopen kunnen leiden.

13. Netwerk op fora

Gebruik Google om fora te vinden die gerelateerd zijn aan uw webshop. Discussieer mee over allerlei onderwerpen en geef consumenten tips over producten die zij eventueel bij u kunnen kopen. Zorg er
daarbij wel voor dat u zich houdt aan de adverteerregels van het forum. Houd het professioneel. De meeste fora verwijderen reacties die te veel duidelijke reclame bevatten.

14. Werk samen

Zet een groep op met andere (niet-concurrerende) retailers waarin de deelnemers elkaar helpen bij het promoten van de online business. Als u bijvoorbeeld kleding verkoopt, kunt u een groep vormen met een juwelier of schoenenwinkel.

15. Bouw de juiste relaties op

Zorg ervoor dat u relaties opbouwt met de juiste bedrijven en personen. Een netwerk onderhouden is in elke branche belangrijk en kan handig zijn voor toekomstige projecten. Ook een goede relatie
met uw leverancier is een aandachtspunt.