Onderzoek van Radware toont aan dat de e-commerce-sector over het algemeen de snelste websites voortbrengt. De overkoepelende conclusie was echter dat meeste websites te traag zijn om de bezoeker te behagen.

Advertentie

 
Radware bestudeerde de snelheid van websites in vier domeinen: e-commerce, nieuws & media, sport en reizen. Daarbij werden TTI (Time To Interact) en laadtijd gemeten, met de TTI als beslissende factor.
 
De resultaten van Radware’s studie waren verrassend. Webshops bleken de snelste websites, met het Braziliaanse Mercado Livre als snelste webshop ter wereld. Amazon veroverde de tweede plaats, met een laadtijd van bijna 11 seconden en een TTI van 1,8 seconden. Ook sites in het domein van reizen – in verband met hotels boeken, vliegtickets reserveren, enz. – doen het goed. Maar zelfs de snelste sites zijn niet optimaal, aangezien de gemiddelde TTI rond de 4,1 seconden schommelt.
[related_article id=”166177″]
Nieuws-, media- en sportsites sluiten het rijtje af. De lange TTI’s zijn in deze sectoren vooral te wijten aan de talrijke afbeeldingen en vele JavaScript en server requests. Slechts 6 procent van sportsites had een TTI onder 3 seconden.
 
De huidige generatie websites presteren dus ondermaats, vergeleken met de verwachtingen van de doorsnee gebruiker. Een eerdere studie van Forrester en Akamai wijst namelijk uit dat iets minder dan de helft van gebruikers twee seconden willen wachten voor de website geladen is, en niet meer. Na drie seconden haken ze bijna allemaal af. Gebruikers zijn dus steeds op zoek naar de snelste websites en worden afgeschrikt door relatief lange wachttijden, terwijl slechts 24 procent van de geteste sites een TTI van 3 seconden of minder hadden.