e-commerce

Ben je op zoek naar een snelle methode om geld binnen te halen? Dan opteer je beter niet om een webwinkel op te starten, zo laten de concrete cijfers zien.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Als er één sector ‘booming’ is dan is het wel de webwinkelbranche. Dat doen de media ons althans geloven. De cijfers liegen er niet om. Waar de online omzet van jaar op jaar met vele procenten groeit, laat de totale detailhandelsomzet juist een krimp zien.
 
Tel daarbij op de vele succesverhalen van (grote) online retailers in de media en het groeiend aantal berichten van fysieke retailers dat de deuren sluit, omdat zij de transitie naar een succesvolle multichannel-organisatie niet hebben kunnen maken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat overwegend in superlatieven wordt gesproken over de webwinkelbranche.
 
De praktijk is echter minder rooskleurig. Even een paar feiten uit het rapport van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 uit 2014:
• 82 procent van de ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen uit de webwinkel gehaald.
• 59 procent van de gestarte webwinkels is binnen vier jaar al weer ter ziele.
• 49 procent van de webwinkels heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro.
• 29 procent van de webwinkels heeft nog nooit winst gemaakt.
 
Deze cijfers zetten de ontwikkeling van de webwinkelbranche in een ander perspectief. Ja, het online winkelen neemt een hoge vlucht en ja, de online omzet groeit hard, maar het is slechts een deel van de webwinkels dat hiervan profiteert. Het gros van de webwinkeliers is echter niet zo succesvol en heeft moeite om de omzet te laten groeien, winst te maken en een goed inkomen uit het bedrijf te halen.

Ambitie

Is het verwonderlijk dat een groot deel van de circa 45.000 webwinkels die bijvoorbeeld Nederland volgens Thuiswinkel.org telt niet succesvol is? Nee, sterker nog: het is eigenlijk heel logisch, zoals uit het onderzoek van de expertgroep blijkt. Meer dan de helft van de webwinkeliers is niet full-time met het bedrijf bezig, maar combineert dit met een baan in loondienst, studie of de zorg voor een gezin.
 
Een webwinkel komt vaak voort uit een hobby van de ondernemer en de inkomsten zijn vaak niet meer dan een bijverdienste. Bovendien investeren veel ondernemers weinig geld of tijd in hun webshop. Kortom, een groot aantal webwinkeliers heeft helemaal niet de ambitie om een volwaardig inkomen uit hun bedrijf te halen. Daarvoor moet je meer dan fulltime met de webwinkel bezig zijn en er ook serieus geld in willen investeren. Ook dat blijkt duidelijk uit het onderzoek van de expertgroep.

Toetredingsbarrières

Er is echter ook een grote groep startende ondernemers die – mede door de succesverhalen in de media – wel de ambitie heeft om rijk te worden met een webwinkel. Maar ook voor deze ondernemers geldt dat slechts enkelen hun droom zullen realiseren. De toetredingsbarrières om een webwinkel te starten zijn laag. Inschrijving bij het Kruispuntbank Ondernemingen, domeinnaamregistratie, hosting, webshopsoftware inclusief betaalmodule; voor niet meer dan een paar tientjes per maand is de startende webwinkelier tegenwoordig al klaar om zaken te doen.
 
En juist het gemak waarmee je een webwinkel kunt starten, zorgt ervoor dat de meerderheid van de beginnende webwinkeliers het bijltje er binnen vier jaar weer bij neergooit. Tevredenheid over de financiële prestaties is volgens de expertgroep één van de belangrijkste bepalende factoren voor het voornemen om de webwinkel al dan niet voort te zetten. Een webwinkel starten is één ding, maar om deze ook in bedrijfseconomische zin succesvol te maken dient men over tijd, geld, visie en goede online ondernemersvaardigheden te beschikken.

Contrast

Binnen Shopping2020 hebben we met ruim 460 experts de afgelopen maanden getracht om een toekomstvisie te schetsen van het winkelen in 2020. Ontwikkelingen als omnichannel retailing, big data, toenemende digitalisering van producten en diensten, en 3D-printing zullen volgens de experts de komende jaren in toenemende mate bepalen hoe bedrijven en consumenten zaken doen. Het online en het offline winkelen zullen meer en meer naar elkaar toegroeien en (mobiele) technologieën gaan een steeds grotere rol spelen in het koopproces. Daarmee zal het contrast tussen de (grote) professionele webwinkels en de ‘hobby’ webwinkels tussen nu en 2020 alleen maar groter worden.

Dynamiek

Zolang het echter gemakkelijk en goedkoop blijft om een webwinkel te starten, zal de webwinkelwinkelbranche relatief veel dynamiek kennen, met startende en stoppende bedrijven. Is dit erg? Mensen moeten vooral hun hobby blijven uitoefenen, zolang ze maar niet verwachten gemakkelijk en snel rijk te worden met een webwinkel. De overgrote meerderheid van de ondernemers die dat verwacht, komt van een koude kermis thuis.