Tilburg, 29 februari 2016. Hub, Fuji

Om innovatie en co-creatie aan te moedigen opent Fujifilm zogenaamde Innovation Hubs, waar bedrijven kunnen samenkomen om ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Fujifilm werd in 1934 opgericht en produceerde met name filmmateriaal. Net als voor vele andere bedrijven zorgde de digitalisatie er echter voor dat de verkoop van zijn klassieke producten drastisch daalde. Het Japanse bedrijf veranderde daarom zijn naam van Fuji Photo Film naar Fujifilm en moderniseerde zijn productlijn.
 
Het resultaat is een bedrijf met maar liefst twaalf verschillende coretechnologieën, gaande van beeldtechnologie tot bioengineering. Om zich staande te houden in de snel veranderende technologiemarkt probeert Fujifilm bovendien continu te blijven innoveren. Als onderdeel van deze bedrijfsfilosofie opende Fujifilm in 2014 zijn eerste Open Innovation Hub in Tokio en deze week vond de officiële opening van de eerste Europese Open Innovation Hub in Tilburg plaats.
 
Tilburg, 29 februari 2016. Hub, Fuji
 

Van inspiratie tot innovatie

De Open Innovation Hubs van Fujifilm richten zich op vier aspecten om co-creatie en innovatie aan te moedigen. In een eerste ruimte worden gasten ontvangen met een kopje koffie en kunnen deelnemers elkaar beter leren kennen. Hierna wordt de volledige productlijn van Fujifilm toegelicht in een nabijgelegen filmzaal.
 
In een laatste ruimte kan je uiteindelijk voorbeelden en prototypes van nieuwe technologieën bewonderen. Fujifilm stelt in deze ruimte onder andere een membraan ten toon waarmee bepaalde ionen uit vloeistoffen kunnen worden gefilterd. Deze technologie maakt het niet alleen mogelijk om van zout water drinkwater te maken, maar kan eveneens energie opwekken.
 
Het echte epicentrum van de ruimte is echter een groot whiteboard met bijhorende stiften. De vele technologieën die in de ruimte worden ten toon gesteld, kunnen namelijk de inspiratie van menig bezoeker aanwakkeren. Eenieder die een innoverend idee krijgt, wordt aangemoedigd om dit op het bord te schrijven, waarna andere deelnemers hun visie over het concept kunnen delen.