Voor elke abonnee die je nieuwsbrief zorgvuldig doorneemt en op elke link klikt, zijn er twee die de mail nooit openen. Het mag dan wel contra-intuïtief zijn, maar ook deze abonnees zijn de moeite waard om te behouden, volgens een analyse van MailChimp.

 
Een consument die zich in heeft geschreven voor je nieuwsbrief, maar een tijdje de mail niet meer opende, wordt beschouwd als inactieve abonnee. Lang werd aangeraden om deze gebruikers zoveel mogelijk te vermijden: ze reageren niet op de nieuwsbrief die ze krijgen, dus zijn waarschijnlijk niet meer geïnteresseerd in je bedrijf. De Amerikaanse online mailingdienst MailChimp analyseerde enkele cijfers en kwam echter tot de tegenovergestelde conclusie: qua omzet leveren inactieve abonnees ongeveer een derde van het totaal van een actieve abonnee op.
[related_article id=”162139″]
Dat werd berekend op basis van 60 miljoen online aankopen en 40 miljoen email adressen. Zowel actieve als inactieve abonnees garandeerden meer omzet dan een consument die zich niet inschrijft op de nieuwsbrief. Abonnees bestellen minstens 25 procent vaker dan niet-abonnees, en keren 26 procent meer terug naar de webshop. Daarnaast zijn de bedragen waarvoor abonnees bestellen minstens 6 procent hoger. Inactieve abonnees scoren op dat vlak zelfs beter dan actieve abonnees: hun bestellingen zijn 2 procent meer waard dan hun actieve collega’s.
 
Het totale plaatje geeft aan dat in 2015 meer dan de helft van de omzet afkomstig was van niet-abonnees. Slechts 7 procent komt van inactieve abonnees, maar als we enkel de omzet van abonnees in beschouwing nemen zijn de inactieve leden goed voor een degelijke 16 procent. Absoluut de moeite waard om te behouden dus.
 
Ook Mailchimp raadt aan om de inactieve abonnees in ieder geval te identificeren, maar zeker niet te schrappen: “Een inactieve abonnee is een betere klant dan een niet-abonnee.”
mailchimp-infographic