De Amerikaanse telecomreus gebruikt de cookies om gebruikers online te volgen. Verizon gaat het systeem aanpassen.

Advertentie

 
Het privacydebat in de VS laait de voorbije dagen en weken erg op, met onder andere de zaak van de FBI tegen Apple. Nu komt ook Verizon in contact met de arm der wet en moet het een boete ophoesten van om en bij de 1,35 miljoen dollar. De oorzaak ligt bij zogenaamde ‘supercookies’.
 
Deze cookies volgen gebruikers overal op het net en zorgen ervoor dat Verizon gerichte advertenties kan verkopen aan derden. Het verschil met gewone cookies is dat supercookies niet zomaar van een toestel verwijderd kunnen worden.
 
Verizon heeft reeds laten weten dat het zijn systeem zal aanpassen, zodat gebruikers bewust akkoord moeten gaan met deze strategie. Het op-outsysteem, waarbij gebruikers specifiek moeten aangeven dat ze het niet willen, zal worden vervangen door een opt-insysteem, waarbij gebruikers net moeten aanduiden dat ze het wél willen. Gebruikers die de diensten van Verizon gebruiken, zijn wel nog gebonden aan het oude systeem.
 
Terwijl het gevecht om de koekjes minder dramatisch is dan de stijd die Apple voert met de FBI, wijzen beveiligingsexperts toch op het risico waaraan Verizon zijn gebruikers blootstelt. Hackers zouden de informatie van de supercookies namelijk kunnen gebruiken om de activiteiten van de gebruikers op te volgen.