Sinds kort biedt Telenet extra beveiligingsmaatregelen aan Corporate Fibernet- of iFiber-klanten. Het gaat om een aantal anti-DDoS-oplossingen, waarbij DDoS-aanvallen opgespoord en tegengegaan worden.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Een DDoS-aanval, oftewel een Distributed Denial of Service-aanval, zorgt ervoor dat een netwerk overbelast wordt door het systeem te overspoelen met verkeer. Omdat de server wordt bedolven onder een enorm aantal aanvragen wordt de bandbreedte opgesoupeerd en wordt toegang tot internet of de mailserver verhinderd. Zo’n aanval kan uitgevoerd door een botnet, een rist computers die ongemerkt kunnen worden ingezet onder leiding van een hacker, maar is ook een methode die in het verleden gebruikt werd door het collectief Anonymous.
 
De oplossingen waar Telenet mee naar buiten komt zorgen ervoor dat zulke aanvallen worden tegengehouden. Met een anti-DDos systeem op het Telenet-netwerk kan het vijandige verkeer, van bijvoorbeeld het botnet, worden gescheiden van de authentieke, menselijke aanvragen. In het geval van een aanval wordt het verkeer namelijk automatisch doorgestuurd naar een scrubbing center waar de filtering plaatsvindt, en kan het bruikbare netwerkverkeer terug worden gestuurd.
[related_article id=”163961″]
Telenet-klanten kunnen naast de anti-DDoS op het Telenet-netwerk, ook kiezen tussen een anti-DDoS-systeem op hun eigen netwerk, of een cloudvariant waarbij het systeem stoelt op een “wereldwijd netwerk van scrubbing centers”.
 
Hoewel een anti-DDoSsysteem ook manueel geactiveerd kan worden, kan het lonen om te investeren in een automatische beveiliging. Vorig jaar toonde onderzoek immers aan dat 1 op 10 van de Belgische bedrijven al eens te maken hadden met een DDoS-aanval, waarbij de gemiddelde schadekosten kunnen oplopen tot meer dan 40.000 euro.