Een onderzoek door iVox onthult enkele interessante inzichten over het koopgedrag van de Belg. Zo toont de studie aan dat Belgen in de online zoektocht naar een bepaald product of bedrijf vaak toch naar de concurrent grijpen omdat de informatie die ze tegenkomen verouderd of simpelweg fout is.

Advertentie

 
In de studie werden 2000 Belgen ondervraagd over hun ervaringen met het zoeken naar online bedrijfsgegevens. Een deel van de cijfers zijn niet echt verrassend. Zo worden horecazaken het meest opgezocht, en moet het niet verbazen dat Google de onovertroffen nummer één is wat betreft de meest gebruikte zoekmethode, gevolgd door goudengids.be en Facebook. Praktische zaken, zoals adressen en telefoonnummers, worden het meest opgezocht met openingsuren met stip op één.
 
Een eerste frappant besluit is echter dat de doorsnee Belg steevast aan ‘webrooming’ doet. Zo zoekt de drie vijfde van de Belgische consumenten informatie op over een fysieke winkel vooraleer er naartoe te rijden. Thuis kan hij dan al inschatten in welke producten hij geïnteresseerd is, waarna die in de winkel gekocht worden. Het internet fungeert op die manier als showroom. Dat dit niet per se lang moet duren blijkt uit het feit dat twee derde van de ondervraagden een winkel opzoekt terwijl ze al onderweg zijn.
[related_article id=”165906″]
 
De uiteindelijke conclusie van het onderzoek was simpel maar verrassend: de meeste Belgen vinden niet meteen wat ze zoeken als ze naar een product of bedrijf proberen op te sporen. Maar liefst 9 op 10 Belgen treft verouderde of onvolledige informatie aan, en ongeveer 4 op 5 stuit op een website die zelfs niet meer werkt. Hierdoor wordt de concurrentie in de hand gewerkt: het merendeel van de ondervraagde participanten komt eerder op de website van een concurrent uit dan die van de partij die ze voor ogen hadden. Op zo’n moment is de beslissing om over te stappen snel gemaakt.
 
Goudengids.be, opdrachtgever van het onderzoek, komt daarom met een nieuw initiatief op de proppen. Als bedrijf is het tijdrovend en complex om online gegevens up-to-date te houden, vooral als je daarbij op meerdere platformen moet letten. “Om die reden lanceert goudengids.be Presence Manager,” legt Wim Vermeulen, Marketing Director bij goudengids.be, uit. “Met Presence Manager kan de KMO met één klik zijn profiel op meer dan 20 platformen zoals Google, Facebook, openingsuren.be, Garmin corrigeren, vervolledigen en updaten.”

Advertentie