De tijd dat maar liefst 90 procent van zakelijk verstrekte tablets een iPad was, ligt ver achter ons. Toch weet Apple zijn toppositie te behouden in de zakelijke markt.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Nog niet zo lang geleden was 85 tot 90 procent van zakelijk verstrekte tablets een iPad. Wie aan de top staat, kan alleen maar zakken en voor Apple is dit niet anders. Uit een onderzoek uitgevoerd door Computer Profile en Computable.be blijkt namelijk dat het percentage iPads op de werkvloer is gedaald naar 65 procent.
 
Ondanks deze daling blijft Apple marktleider in het segment van zakelijk verstrekte tablets. Samsung volgt met een percentage van 16 procent en Microsoft komt opzetten met 7 procent. Vorig jaar was het aandeel van Microsoft nog maar 3 procent. Met name met zijn Surface-reeks weet het softwarebedrijf zich te profileren in de zakelijke markt, met een verdubbeling van zijn marktaandeel tot gevolg.
 
5706376
 
Tablets doen het in het algemeen echter niet goed binnen bedrijven. Het aantal bedrijven die een tablet aan zijn werknemers geeft, bleef het voorbije jaar namelijk ongeveer gelijk met een percentage van 22 tot 24 procent.
 
Volgens verschillende analisten zijn de nadelen van tablets hiervan de oorzaak. Tablets zijn namelijk geen pc-vervangers en de meeste medewerkers blijven daarom naast hun tablet ook hun pc gebruiken. Ook hebben tablets slechts een beperkte levensduur van minder dan 24 maanden. Om deze redenen doet Microsoft het goed met zijn Surface-reeks. Deze toestellen zijn namelijk hybride tablets, waardoor ze zowel als tablet als laptop gebruikt kunnen worden. Er wordt daarom gefluisterd dat de toekomst niet ligt bij tablets, maar hybride toestellen.