In een zaak die al aansleept sinds 2012 heeft Samsung nu een belangrijke overwinning geboekt. Apples patentenoorlog krijgt zo een ferme opdoffer te verwerken.

Advertentie

 
‘Slide to unlock’, ‘click to call’,… Het zijn slechts enkele voorbeelden van het ‘design’ dat Apple liet patenteren. In 2012 trok het naar de rechter om vermeende inbreuken van Apple aan te klagen en het kreeg prompt gelijk. Samsung moest Apple een astronomische 2 miljard dollar aan schadevergoedingen betalen. Na enkele beroepsprocedures valt die som weg, kan Samsung misschien nog geld terugvorderen en moet Apple zelfs een schadevergoeding betalen in de omgekeerde richting.
 
Samsung ging namelijk meteen na de uitspraak in beroep. In 2014 oordeelde een rechter dat de oorspronkelijke som overdreven was en reduceerde die tot 119,6 miljoen dollar. Bovendien moest Apple 158.000 dollar betalen in de andere richting omdat ze zelf een inbreuk zouden plegen op een patent van Samsung.

Omgekeerde wereld

In de recentste ronde in de rechtbank, verwierp de rechter nu ook die 119 miljoen dollar aan Apple. De som die Apple moet betalen, blijft wel behouden, al is die som voor dergelijke bedrijven het betalen bijna niet waard. Daarnaast oordeelde de rechter dat Apple in het bezit is van enkele patenten die in de regel eigenlijk nooit mochten toegewezen worden.
 
Daarnaast betaalde Samsung in december van vorig jaar een bedrag van 548 miljoen als minnelijke schikking in een andere zaak. Het behield daarbij wel het recht om dit bedrag terug te vorderen op een later punt. Het trok tegelijkertijd namelijk naar het Amerikaanse hooggerechtshof, dat binnenkort naar verwachting zal beslissen dat Samsung inderdaad zijn geld mag terugvorderen.

Pax

Naar verluidt zal Apple de oorlog tegen Samsung, en bij uitbreiding Android, nog niet meteen staken. Ondertussen hebben een resem andere bedrijven, waaronder Google, Facebook, eBay, Dell en HP gezamenlijk een document ingediend bij de betrokken instanties waarin ze oproepen om alle schadevergoedingen aan Apple naar de prullenmand te verwijzen. Als motivering geven ze op dat Apple de concurrentie tracht te verlammen, waardoor het een oneerlijk voordeel zou bekomen.

Advertentie