Google cloud vision

Appontwikkelaars die gezichtsherkenning of een inhoudsfilter voor beelden in hun app willen integreren, kunnen daarvoor nu Googles Cloud Vision API inzetten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
 
Ontwikkelaars kunnen sinds kort gebruik maken van Googles Cloud Vision API, een tool die beeldherkenning in apps vergemakkelijkt. De API doorliep een korte previewfase van twee en een halve maand, en is nu in bèta beschikbaar.
 
De API helpt appontwikkelaars bij het inbouwen van beeldherkenning en classificatie-features in hun software. Cloud Vision stelt de geavanceerde beeldtechnologie beschikbaar die Google zelf gebruikt voor het organiseren van zoekresultaten voor afbeeldingen. Googles beeldherkenning kan effectief objecten herkennen in foto’s, zonder dat het daarvoor tesktuele informatie van de afbeelding gebruikt. Dit dankzij een neurale netwerk dat het getraind heeft om objecten te onderscheiden door deze duizenden beelden voor te schotelen.
 
Cloud Vision kan bijvoorbeeld beelden filteren zodat je pikante foto’s uit je app kan weren. Daarnaast gaat de analyse van de software zo diep dat het ook afbeeldingen die een bepaalde emotie uitstralen kan herkennen en opdelen. Google heeft ook de Amerikaanse prijzen voor het gebruik vrijgegeven, die variëren naargelang waarvoor je de tool inzet: zo kost de opsporing van labels 2 dollar voor 1.000 beelden, basis persoonsherkenning kost u 0,6 dollar per 1.000 beelden. Tijdens de bètafase is het totaal aantal verwerkte beelden per gebruiker beperkt tot  20 miljoen foto’s per maand.