amazon web services
beeld: www.itproportal.com

Op 14 maart viert Amazon Web Services zijn tienjarige en succesvolle bestaan als toonzettende cloudprovider. Een van de belangrijkste redenen voor die opgang: “We bieden al onze klanten, groot of klein, dezelfde innovatieve service.”


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Amazon Web Services startte als een oefening. Webwinkel Amazon had in 2006 het idee om zijn gesofisticeerde cloud-infrastructuur te delen met klanten, en wilde wel eens zien of er vraag naar was. Heel veel, zo bleek. Het is een van de meest winstgevende projecten van Amazon, het bedrijf dat startte als een online boekenwinkel en gaandeweg vervelde naar een alleswinkel. Was het oorspronkelijke aanbod van AWS voornamelijk gericht op softwareontwikkelaars, dan levert de provider zijn diensten tegenwoordig aan zowat elke denkbare industrie.
 
“De cloud is het nieuwe normaal,” stelt Kamini Aisola, Country Manager van AWS voor de Benelux. “Zelfs in sterk gereguleerde sectoren zoals financiële instellingen of de gezondheidszorg, heeft men de cloud omarmt. In de Benelux heeft men vanaf de introductie van AWS in 2006 gebruik gemaakt van de mogelijkheden die AWS voorzag. Dat begon voornamelijk in Luxemburg, maar ondertussen ondersteunen wij een uiterst gevarieerd klantenbestand in het volledige gebied.”

Democratie van de cloud

In België en Nederland maken onder andere Essent, Philips en Shell gebruiken van de cloudprovider, maar ook geslaagde start-ups als Wetransfer en 3DHubs. “We zijn blij met onze groei in de Benelux. We hebben er een divers, geëngageerd en steeds beter geïnformeerd publiek, wat ons alleen maar aanspoort om meer te investeren in de regio.” Dat AWS een succesverhaal is, blijkt ook uit de cijfers die het bedrijf kan voorleggen. Zo zette de storageservice van AWS, gekend onder de naam AWS “S3”, een jaar-op-jaar groei neer van 102% gedurende het decennium.
 
“Wij werken heel sterk vanuit de noden van onze klanten. Vorig jaar alleen al hebben we circa 720 nieuwe features toegevoegd aan onze AWS diensten,” zegt Aisola. “En iedereen kan daarvan meteen gebruikmaken. Dat is het democratiserende van onze service: nieuwe functies zijn voor alle bedrijven beschikbaar, van de kleinste kmo tot de grootste multinational.”

Alleswolk

AWS houdt bij de uitbouw van zijn diensten uiteraard een oog op belangrijke trends. Zo lanceerde het recent nog Amazon Machine Learning, een platform waarop bedrijven machine learning opdrachten kunnen uitvoeren zonder dat ze daarvoor in de infrastructuur of software moeten investeren. Ook voor het Internet of Things introduceerde het onlangs een platform. “Daar kregen we een heel enthousiaste respons op,” vertelt Aisola. “In de toekomst willen we onze klanten nog meer ontzorgen en het zware werk voor hen overnemen zodat zij zich op hun kerntaken kunnen focussen.”
 
Het is duidelijk dat alleswinkel Amazon ook in de cloud een zo breed mogelijk aanbod wil bekomen, maar dat is volgens Aisola niet de topprioriteit van het bedrijf. “We zetten heel hard in op security. Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom we steeds meer klanten zien uit sterk gereguleerde sectoren.”
 
Gaat AWS zijn tienjarig bestaan publiekelijk vieren? “Er zal geen speciale party of cake zijn, maar onze klanten mogen nog meer en verbeterde diensten verwachten.”
 
Beeld: www.itproportal.com