2016 trend

Grote kans dat u in feestmaand december bent gestruikeld over een trendwatcher. Voorspellingen zijn er genoeg. In Smart Business wilt u natuurlijk lezen wat er werkelijk toe doet.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Het cliché wil dat de gemiddelde trendwatcher weliswaar zijn studie niet heeft afgemaakt, maar het gebrek aan diploma’s ruimschoots compenseert met inspirerende verhalen over hippe kleuren, nieuwe gadgets en veelbetekenende gedragspatronen. Zo’n verhaal komt binnen, zeker rond de jaarwisseling, als een mens wat behoefte heeft aan inspiratie en een goed glas glühwein. Maar als de vuurwerkdampen weer zijn weggetrokken, moet er uit een ander vaatje worden getapt. Wat staat de e-commerce te wachten in 2016?
 
Futurologen geloven datgene wat we van een futuroloog mogen verwachten: technologie gaat diep in de samenleving ingrijpen, aangezien het de motor is achter de economische groei. Innovaties ontstaan vooral wanneer bedrijven bij innovaties goed luisteren naar buitenstaanders. Het blijkt vaak helemaal niet effectief om met een paar specialisten van het eigen bedrijf iets nieuws door te voeren als de wisdom of the crowd buiten het bedrijf zoveel groter is. Bedrijven doen er goed aan extern gericht te zijn en informatie uit te wisselen met de buitenwereld.

Responsive design

Trends voorspellen, kunnen we maar beter overlaten aan academici en specialisten. Wat staat ons dit jaar volgens de academici te wachten? Wat we zien, is dat grotere pure players steeds groter worden. De kleineren hebben het moeilijk omdat zij klantverwachtingen niet kunnen inlossen. Door bedrijven als Bol.com, Fonq, Coolblue en Wehkamp.nl is het verwachtingspatroon verder gestegen. De consument is teleurgesteld als verzenden en retourneren niet gratis is, het callcenter niet 24 uur per dag bereikbaar, en de levering te traag.
 
Kleine pure players kunnen zich maar beter onderscheiden met een niche. UV-kleding is bijvoorbeeld een trend in Australië en blijkt het ook hier goed te doen. Met specialistische producten kunnen webshops zich een iets tragere levering en minder goede service misschien permitteren. Maar pas op.
 
Geïnteresseerd in meer? U kan het volledige artikel gratis lezen in Smart Business 149, te downloaden via deze link.