Toshiba zet met een nieuwe B2B-strategie in op eenvoud en gemak. Met een eengemaakt aanbod van op elkaar afgestemde laptops wil de fabrikant bedrijven groot en klein overtuigen.

Advertentie

 
Toshiba spitst zich dit jaar met hernieuwde energie toe op de B2B-laptopmarkt. De fabrikant introduceert een volledig vernieuwde line-up van professionele toestellen, die bestaat uit splinternieuwe laptops naast up to date gebrachte versies van oude toestellen.

Klein en middelgroot

De nieuwe line-up bestaat uit vier categorieën. In de gewone Businesslijn plaatst Toshiba twee budgetmodellen: de Satellite pro R40-C en de R50-C. Die erg lichte laptops, uitgerust met een Core i3 of zelfs Celeron of Atom, zijn gericht op licht kantoorwerk. Gezien de specificaties moet je daar vooral aan mailverkeer en andere lichte taken denken.
satellite pro
Een trapje hoger zitten  de Satellite Pro A30-C, A40-C en A50-C. Dat worden de werkpaarden van het nieuwe aanbod, met ingewanden die afgestemd kunnen worden op de noden van het bedrijf, tal van garanties en een naar verluidt stil en uitstekend toetsenbord. De Satellite-reeks ziet er met de nieuwe toestellen sober maar aantrekkelijk uit. We namen de toestellen zelf al even vast en zijn onder de indruk van het donkere maar toch niet saaie design, mede dankzij de zachte haarlijnstructuur van het chassis. De R- en de A-reeksen zijn nagenoeg identiek, op enkele zilvergrijze details na.

Middelgroot en enterprise

De derde categorie, Business Enhanced, bestaat uit Portégé en Tecra-laptops die gelijkaardige configuraties bieden. Ze zijn iets luxueuzer uitgevoerd met onder andere een verlicht toetsenbord, en krijgen een aantal typisch zakelijke functies mee zoals een LTE/3G-module en een docking-station. Tot slot bestaan ook de zakelijke vlaggenschepen zoals de Tecra en Portégé Z-reeksen nog. Die zijn aanzienlijk lichter, hebben een chassis uit magnesium vervaardigd, en komen optioneel met vPro-processors.
Portege Z

Gemak door eenheid

Tot zover leest de line-up zoals elke andere. Toshiba wil zich echter onderscheiden van de concurrentie met een verhaal van eenvoud en unificatie. Zo hebben vrijwel alle toestellen in het aanbod gelijkaardige onderdelen. Denk daarbij aan een accu dat over zowat het hele portfolio hetzelfde is: handig wanneer wissel-onderdelen nodig zijn. Ook de opladers zijn overal dezelfde.
Verder gaat het Japanse bedrijf er prat op de ganse productie van de toestellen in house te houden. Uiteraard maakt de fabrikant niet ieder onderdeel eigenhandig: Intel-processors zullen bijvoorbeeld steeds van Intel komen. Toshiba heeft echter als enige laptopfabrikant een eigen hardeschijf- en flash-divisie, en schrijft ook de Bios van zijn toestellen zelf. Het resultaat: laptops met dezelfde drivers over bijna het hele aanbod. Als verantwoordelijke voor IT hoef je met andere woorden slechts één enkele hardeschijf-image aanmaken, die je vervolgens kan inladen in alle toestellen, zowel een budgetvriendelijke Satellite Pro A30-C als een veel duurdere en geavanceerdere Tecra Z50-C.

IT werkt

Toshiba denkt met die combinatie van uitwisselbare software en hardware een sterk argument in huis te hebben om zowel IT-managers als aankopers en gebruikers binnen een bedrijf te overtuigen. De hele visie past in de ‘Make IT work’-campagne, die de combinatie tussen IT en de verwachting dat iets gewoon goed werkt in de verf zet. Met het totale aanbod moeten alle professionele klanten, van kleine bedrijven en scholen over middelgrote bedrijven tot Enterprise, aan hun trekken komen.

Marketing of de moeite?

We vinden de strategie van Toshiba interessant. Volgens ons is het verstandig om de eenheid en het gebruiksgemak van de toestellen in de verf te zetten. Hoewel er duidelijk goed is nagedacht over de marketingstrategie zien we dat het om meer gaat dan mooie woorden. Inwisselbare onderdelen tussen verschillende reeksen en softwarecompatibiliteit over laptoptypes heen is een eerder uniek en bovenal praktisch gegeven.
 
Dat alle laptops de nieuwste Intelprocessoren bevatten vindt de fabrikant (terecht) normaal: de toestellen van de concurrentie hebben dat ook. Of de laptops al dan niet beter zijn dan wat andere fabrikanten aanbieden laten we in het midden tot we er zelf eens mee aan de slag zijn gegaan, maar ons oordeel is dat ‘Make IT work’ naast een marketingslogan ook een goede visie op de toekomst van professionele IT is.