aanbeveling

Recommendation engines moeten omzet, winst of verkoopcijfers van webshops laten stijgen. Tegelijkertijd moet worden voorkomen dat downselling gaat plaatsvinden door het aanbevelen van vervangende, goedkopere producten. Waar moet u op letten?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Recommendation Engines (RE) zijn onmisbare onderdelen van webshops geworden. Er zijn verschillende soorten aanbevelingen die in verschillende gebieden van de webshop worden geplaatst.
 
‘Klassieke’ aanbevelingen verschijnen meestal op de productpagina’s, veelal voorzien van onderschriften als ‘Klanten die dit product kochten, kochten ook …’. Dit type aanbeveling is populair gemaakt door Amazon. Een ander type aanbeveling is afgestemd op het individuele koopgedrag en wordt vaak gepresenteerd in een aparte webshopsectie (bijvoorbeeld in ‘mijn winkel’). Deze RE’s bieden de gebruiker geen algemene, maar gepersonaliseerde aanbevelingen aan. Weer andere aanbevelingen verschijnen op categoriepagina’s (beste aanbevelingen voor de categorie) of worden afgestemd op de resultaten van zoekopdrachten.
 
Niet alleen producten, maar ook categorieën, banners, auteurs (in boekhandels),… kunnen worden aanbevolen. Sterker nog, als ultiem doel streeft een RE naar een totale personalisatie van de webshop, met gepersonaliseerde navigatie, advertenties, prijzen en mails. De mogelijkheden op dit vlak zijn schier onuitputtelijk.

Onderzoeksgebied

Recommendation engineering is een levendig onderzoeksgebied. Honderden onderzoekers werken aan nieuwe methoden voor de ontwikkeling van verbeterde recommendation algoritmes. Waarom is dat zo?
 
Het genereren van intuïtief verstandige aanbevelingen is geen al te grote uitdaging. Daartoe volstaat het de topsellers aan te bevelen binnen de categorie van het op dat moment bekeken product. Het belangrijkste doel van een RE is echter een stijging van de omzet, winst of verkoopcijfers van de webshop. Dus de werkelijke uitdaging bestaat eruit producten aan te bevelen die de gebruiker daadwerkelijk gaat bekijken en kopen, terwijl je er tegelijkertijd voor moet zorgen dat er geen down-selling gaat plaatsvinden door het aanbevelen van vervangende, goedkopere producten.
 
De complexiteit van deze taak is groot: vele webshops bieden inmiddels honderdduizenden, zo niet miljoenen verschillende producten aan. Uit deze gigantische hoeveelheid wil men de meest geschikte en relevante aanbeveling aan de klant presenteren. Bovendien kunnen door het grote aantal aanbiedingen, assortimentswijzigingen en prijzen de goede aanbevelingen al zeer snel verouderd zijn. Een goede RE moet daarom in staat zijn om te acteren in een zeer dynamische omgeving. Hiermee hebben we de belangrijkste uitdaging van RE’s in zicht: adaptief gedrag kunnen vertonen.
 
Geïnteresseerd in meer? U kan het volledige artikel gratis lezen in Smart Business 149, te downloaden via deze link.