verizon

Al sinds vorig jaar gaf Verizon aan geïnteresseerd te zijn in een overname van Yahoo. Nu Tim Armstrong, hoofd van AOL, aangeduid is om een mogelijk bod te onderzoeken, lijkt een deal niet veraf.

Advertentie

yahoo
Telecombedrijf Verizon heeft een oogje op Yahoo, volgens Bloomberg Today. Vorig jaar al reageerde Verizon positief wanneer gevraagd werd of er interesse was voor een – al dan niet gedeeltelijke – overname, en nu lijkt het plan concreet te worden. Tim Armstrong, het hoofd van Verizon’s AOL-eenheid, is aangewezen om een mogelijk bod te onderzoeken voor Yahoo. Tot nu toe zijn er geen officiële meldingen van formeel overleg tussen de twee bedrijven, maar de betrokkenheid van Armstrong geeft aan dat een voorstel nu misschien toch onderweg is.
 
Een verwerving van Yahoo zou in de eerste plaats een groter ‘stuk’ van het internet betekenen voor Verizon. Vorig jaar werd de webreus AOL aangekocht voor 4,4 miljard dollar, waarmee de online positie van Verizon aanzienlijk versterkt werd.
 
Daarnaast wilt Verizon met de mogelijke deal het hoofd bieden aan Facebook en YouTube op het gebied van mobiele video advertenties. De verwerving van Yahoo biedt Verizon de kans om een enorme hoeveelheid bezoekers handig te bereiken met aangepaste content en advertenties. De meer dan 1 miljard bezoekers van Yahoo, gecombineerd met de 112 miljoen abonnees en de 2 miljoen AOL-gebruikers levert zo goed als zeker een sterke positie in de online video business op.
 
Het zou niet verwonderlijk zijn dat Yahoo wordt opgekocht, aangezien het bedrijf het momenteel niet denderend doet. In december werd aangekondigd dat een omgekeerde spin-off gepland werd om te breken met Alibaba Group, waarbij de belangrijkste delen van het bedrijf (de web- en entertainmentdiensten) in een nieuwe onderneming zouden worden ondergebracht. Toen het plan werd geopenbaard liet Verizon meteen weten dat het geïnteresseerd was in een overname.

Advertentie