Business intelligence

De Business Intelligence en Analytics markt ondergaat een fundamentele verschuiving. De laatste 10 jaar hebben investeringen plaatsgevonden met als doel IT-consolidatie en standaardisatie van grootschalige databases. Dat leidde tot een strakke regie vanuit de IT-afdeling.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Tot voor kort werden data analyses vaak ongevraagd via een ‘push-model’ de organisatie in geduwd. Afdelingen kregen analyses binnen van de IT afdeling waar ze niet om gevraagd hadden en waar ze ook niks mee konden. Het was een geweldige stroom aan informatie waarop niemand zat te wachten. Vandaag de dag willen zakelijke gebruikers van BI op een interactieve manier geïnformeerd worden. En dan met ‘opgepoetste’ analytics met mooie plaatjes bekijken. Niet rechttoe rechtaan cijfermateriaal. Maar cijfers waar ze iets mee kunnen in de praktijk. IT-afdelingen willen aan deze wens voldoen, maar zijn niet bereid om de zeggenschap over de aangeleverde rapporten af te geven.

Decentrale en interactieve data-analyse is het motto

Hoewel er nog steeds behoefte blijft aan rechttoe-rechtaan analyses met behulp van de IT-afdeling, is er een duidelijke trend naar gedecentraliseerde data-analyse. De daarvoor benodigde software kan zowel gebruikt worden door IT-analisten als door de gewone lijn-verantwoordelijke manager.
 
De traditionele BI-platformleveranciers hebben geprobeerd aan deze veranderende eisen van de markt tegemoet te komen door steeds nieuwe software aan de bestaande te ‘plakken’. Deze oplossingen waren van een mindere kwaliteit dan de nieuwere software die andere leveranciers op de markt brachten. Met als gevolg dat de door bestaande leveranciers geleverde software niet echt door de markt opgepikt werd. De traditionele BI-leveranciers zijn bezig om totaal nieuwe (interactieve en geavanceerde) software te ontwikkelen, maar het eindproduct laat nog op zich wachten.
 
 
Geïnteresseerd in meer? U kan het volledige artikel gratis lezen in Smart Business 149, te downloaden via deze link.