Facebook gebruikt al ettelijke jaren blu-rays als een goedkope manier om miljarden foto’s van gebruikers te bewaren. Panasonic hoopt dit principe te commercialiseren.

Advertentie

 
Door de toenemende populariteit van big data en analytics binnen bedrijven, is de vraag naar goedkope opslagsystemen eveneens gestegen. Met name zogenaamde ‘koude opslag’, welke dient voor data die bijna nooit wordt geraadpleegd, staat hoog in de agenda van menig bedrijf. Om aan deze noden te voldoen heeft Panasonic in samenwerking met Facebook ‘freeze-ray’ ontwikkeld.
 
Zoals de naam ‘freeze-ray’ al doet vermoeden, gaat het hier om koude opslag op basis van blu-rays. Facebook gebruikt een soortgelijk systeem al jaren in zijn datacenters om de miljarden foto’s die naar zijn service worden geüpload te bewaren. De meeste foto’s worden namelijk slechts de eerste week frequent bekeken, waarna de aandacht voor het beeld al snel daalt. Vandaar dat Facebook deze foto’s verhuist van snelle SSD’s naar blu-rays, waar ze eventueel nog steeds geraadpleegd kunnen worden.
 
Aan het opslagprincipe van Facebook heeft Panasonic zijn eigen optische technologie en gerelateerde robotica toegevoegd, evenals software om het systeem in datacenters eenvoudig te controleren. Ook werken beide bedrijven aan het vergroten van de blu-rays. Momenteel kan je hierop 100 GB aan data opslaan, maar Panasonic hoopt later dit jaar disks van 300 GB uit te brengen en werkt volop verder aan disks van 1 TB. Aangezien er duizenden blu-rays in één systeem kunnen worden geplaatst, kan het opslagsysteem potentieel tot maar liefst enkele petabytes aan data bewaren.
 
Op donderdag 17 maart organiseren ZDNet en Smart Business een gratis seminarie rond datacenter optimisation. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.