Klanten zullen maar zelden aankopen doen op een onbeveiligde site. Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat de uwe te vertrouwen is.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



U heeft het vast wel eens meegemaakt: u bezoekt een site en krijgt de melding of u ‘onveilige items op deze veilige pagina wilt weergeven’. U vraagt zich af wat deze onveilige items zullen zijn; het klinkt wel spannend. Uiteindelijk besluit u uw browser te sluiten, blijkbaar was deze pagina niet zo veilig als hij er in eerste instantie uitzag.

Het is een duidelijk voorbeeld waar de melding zorgt voor een negatieve ervaring en een afhaker. Al wordt deze melding in de meest gebruikte browsers niet (meer) getoond, toch komt hij, voornamelijk bij Internet Explorer, nog wel eens voor. Het is een no-brainer om te stellen dat het conversiepercentage hoger was geweest wanneer de melding niet getoond werd. Daarnaast doet het je naam ook geen goed; niemand wil immers met ‘onveilige items’ geassocieerd worden.

Oorzaak

De oorzaak van dit soort meldingen is dat een pagina over https (secure) wordt opgevraagd, waarbij er elementen op de pagina staan die over http (non-secure) worden opgevraagd. Je zou verwachten dat wanneer je van http naar https switcht, alles op die manier opgevraagd wordt. Helaas gebeurt het nog vaak dat elementen hard-coded in het cms worden gezet, waarbij de switch niet plaatsvindt en het element altijd over http opgevraagd wordt. Veel voorkomende problemen zie je bijvoorbeeld bij afbeeldingen, elementen die zijn ingeframed of bij conversie/tracking pixels. Bij de laatste groep is het best schrijnend, want die plaats je om conversies te meten (en te verhogen) en zij zorgen dan juist voor minder conversies.

Om je conversies op peil en je naam zuiver te houden, is het beter om altijd te checken dat, wanneer je pagina over https wordt opgevraagd, ook alle elementen op de pagina over https worden opgevraagd.

Volledig secure

Een nog betere tip is om volledig over te stappen op https en niks meer over http toe te staan. Waarom? Een jaar geleden, op 15 december 2014, kwam het nieuws naar buiten dat Google al het http-verkeer als ‘onveilig’ wil gaan markeren. Dit is geen meerjarenplan, maar een plan dat Google al in 2015 begon uit te voeren. In Chrome zullen na de implementatie de sites die standaard over http opgevraagd worden als onveilig bestempeld worden. Na de implementatie in Chrome is het een kleine stap naar de Google zoekmachine, waar je dan ook kunt verwachten dat sites als onveilig gemarkeerd gaan worden. Dat gaat dan weer ten koste van de doorkliks, het aantal bezoeken en uiteindelijk, u raadt het al, het aantal conversies.

Voorbeelden van conversie

Er wordt vaak gedacht dat conversie voor verkoop staat, maar dat is dus niet zo. Hieronder enkele conversie voorbeelden;

  • Inschrijven op een nieuwsbrief;
  • Een bepaalde tijd op de website blijven;
  • Een bepaald aantal pagina’s op de website bekijken;
  • Een product of dienst kopen;
  • Contact opnemen

Hoe kunt u de conversie optimaliseren?

Tips om de conversie te optimaliseren:

  • Social proof
  • Door reviews en testimonials toe te voegen, creëer je vertrouwen bij bezoekers van uw website, waardoor zij eerder geneigd zijn om te kopen.
  • A/B testen
  • U kunt verschillende versies van een pagina tegen elkaar testen. Door steeds kleine veranderingen door te voeren, komt u er achter welke versie de beste conversie oplevert.
  • Keurmerken
  • Door keurmerken toe te voegen, laat u zien dat u als leverancier vertrouwd kan worden. Potentiële klanten kunnen ergens op terugvallen bij geschillen.
  • USP’s
  • Benadruk wat uw bedrijf uniek maakt en welke voordelen uw bedrijf biedt. Bijvoorbeeld “niet tevreden, geld terug” of “gratis verzending”.
  • Zorg voor een veilige website
  • Een SSL-certificaat kan voor bezoekers aan uw website het vertrouwen geven dat hun gegevens veilig worden gebruikt.