Samenwerking Yahoo en Firefox resulteert in verlies voor zoekmachine
Firefox besloot vorig jaar zijn contract met Google niet te verlengen en een samenwerking met Yahoo aan te gaan. Vanaf versie 34 van de browser werd daarom de standaardzoekmachine van Google naar Yahoo veranderd. In het begin leek de samenwerking vruchten af te werpen, maar de hoeveelheid Yahoo-gebruikers zakte al snel.
In januari kon de zoekmachine nog 10,2 procent van de Amerikaanse gebruikers voor zich winnen, maar daarna kelderde het gebruikersaandeel van Yahoo zienderogen. Momenteel weet Yahoo nog 7,6 procent van het totale aantal zoekmachinegebruikers in de Verenigde Staten te overtuigen van zijn product. Hierdoor zakt de zoekmachine nipt naar de derde plaats, met Google eenzaam aan de top.
Dat de samenwerking met Firefox niet het beoogde resultaat heeft voor Yahoo is niet verrassend. Het aantal gebruikers van de browser zakt namelijk de laatste maanden eveneens. Het voorbije jaar heeft Firefox 2,6 procent van zijn gebruikers verloren. Hierdoor heeft de browser momenteel nog een gebruikersaandeel van slechts 11,3 procent. Aangezien het contract pas eind 2018 verloopt, zullen beide bedrijven nog even op hun tanden moeten bijten.
bron: StatCounter