Nieuws

Vraag naar tablets gaat bergaf

De tablet krijgt het moeilijk: aan de basis van terugvallende verkoopcijfers liggen enkele lastig te keren trends.

 
Bij een rondvraag door onderzoeksorganisatie Gartner bij 19.000 consumenten uit zes landen bleek dat maar 17 procent van hen plannen had om volgend jaar een tablet te kopen. Door een steile afname van de vraag naar tablets lijkt het toestel dezelfde weg op te gaan als de desktop.
 
De jongste financiële cijfers van techgigant Apple gaven het al aan: het zag de iPadverkoop wegzakken naar een dieptepunt. Globaal liep het aantal verscheepte toestellen in het derde kwartaal van 2015 terug met 20 procent, volgens een analyse van Canalys.

Saturatie

Er zijn verschillende redenen aan te halen waarom de verkoop vertraagt en de vraag vermindert. Een daarvan, stelt Gartner analist Meike Escherich, is de gratis updates van het besturingssysteem. “De meeste applicaties werken nog altijd goed op eerste en tweede generatie tablets, en omdat het OS gratis kan geüpdatet worden, voelt de gebruiker weinig noodzaak om het apparaat te veranderen,” stelt hij. Koppel die situatie aan het feit dat bijvoorbeeld in de VS meer dan twee derde van de huishoudens een tablet bezitten, en er kan een sterke saturatie van de markt worden vastgesteld. Andere invloeden op de afname zijn de aanwezigheid van phablets en hybride laptops op de markt. Beide toestellen hebben tabletmogelijkheden maar combineren dat met extra functies.
 
Daarbovenop wees de studie van Gartner uit dat 44 procent van zij die momenteel een tablet in bezit hebben, van plan waren om deze door een ander soort toestel te vervangen. De tablet zal niet meteen van de markt geveegd worden, maar het lijkt erop dat het de vette jaren voorbij zijn.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business