Heeft u ooit al verschillen opgemerkt tussen de data van Google Analytics en andere bronnen? Hier is hoe u dit probleem kan oplossen.

Advertentie

 
Veel bedrijven begrijpen niet waarom het aantal bezoekers gerapporteerd door Google Analytics beduidend lager is dan het werkelijke aantal. Dit komt doordat Google Analytics geen toegang heeft tot de eigenlijke verkoopdata, maar het moet stellen met wat er aan hem wordt gerapporteerd. Hier zijn enkele redenen waarom dit proces kan mislopen.
 

Missende code

Indien de Javascriptcode van Google Analytics ontbreekt op een pagina, kan de pagina onmogelijk gevolgd worden. Met behulp van een programma zoals Screaming Frog kan u snel nagaan op welke pagina’s er stukken code ontbreken.
 

Locatie

Volgens Google Analytics moet zijn script meteen na de openende body-tag worden geplaatst. Indien dit niet het geval is, kan een bezoeker een pagina namelijk verlaten alvorens de code is geladen. Een ander probleem kan zich vormen wanneer de trackingcode is geladen alvorens de e-commerce data is geladen. Dit heeft namelijk foutmeldingen of lege data tot gevolg.
 

Geblokkeerd

Een gebruiker kan Google Analytics hebben geblokkeerd. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren met een plugin van Google en wordt binnen bedrijven gebruikt om zelf niet te worden opgenomen in de analyse.
 

JavaScript-problemen

Er zijn verschillende redenen waarom JavaScript niet correct werkt. Er kunnen conflicten zijn tussen verschillende scripts, variabelen met eenzelfde naam, of speciale karakters in productnamen waardoor Google Analytics niet juist kan laden. Met Behulp van Google Tag Manager kan u op de hoogte worden gebracht in het geval van een JavaScript-fout.
 

Geblokkeerde JavaScript

Bepaalde browsers en programma’s blokkeren JavaScript, waardoor Google Analytics niet kan starten. Er bestaan echter alternatieve methodes voor JavaScript, zoals Simo Ahava. Dit programma detecteert namelijk wanneer JavaScript afstaat en stuurt trackingdata door via het Measurement Protocol indien Javascript niet werkt.
 

Monsterdata

Indien er veel verkeer naar uw site komt, kan het zijn dat Google Analytics slechts met monsters van de data werkt, waardoor nog meer data ontbreekt uit de analyse. Om u ervan te verzekeren dat alle data wordt gebruikt dient u een enterprise-trackingoplossing aan te schaffen.
 

Datum en tijd

Kijk na of uw website dezelfde datum- en tijdinstellingen heeft als Google Analytics en hou rekening met tijdzones. Deze instellingen kunnen namelijk invloed hebben op dagelijkse rapporten.
 
Op 23 oktober organiseren ZDNet en Smart Business een training rond Google Analytics. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.