Achtergrond, Nieuws

Adverteren op sociale media met deze 5 tips

Sociale media zijn niet meer te ontwijken. Iedereen heeft een account op de belangrijkste platformen, en meedoen is de boodschap. Wij geven 5 tips om dit op verstandige wijze te doen.

 
Bedrijven die actief zijn op sociale media hebben doorgaans het imago om betrokken te zijn met hun klanten. Als we kijken naar een eenvoudig voorbeeld als Coolblue, dan zien we dat zij uit hun aanwezigheid op platformen als Facebook of Twitter een echt voordeel weten te halen. Uit dit voorbeeld leren we dat het raadzaam is om bij die aanwezigheid doordacht te werk te gaan. Wij geven daartoe 5 tips.

  1. Sociale media zijn bevolkt door mensen

Open deuren zijn er om in te trappen. En af en toe is dat nodig: bedrijven die te groot zijn voor sociale media, zien die media als een nieuw verkoopkanaal dat niet veel verschilt van eender welke andere website waarop ze adverteren. Die berichten zijn dan ook altijd nietszeggend. Besef echter dat er geen grotere aantrekkingskracht bestaat dan wat menselijk is. Geef ze een menselijk verhaal, en gebruikers happen toe.

  1. Wees relevant

Meng je als bedrijf nooit in zaken die niet tot de core business behoren. Een bedrijf dat zich uitlaat over de vluchtelingencrisis brengt zichzelf enkel in diskrediet. Het spreekwoord ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ moet het credo zijn van je sociale strategie.

  1. Verandering van spijs doet eten

Breng niet altijd dezelfde content, maar wissel eens af. Een reclameachtige boodschap moet kunnen, maar stel uw volgers af en toe ook eens een vraag. Hou de vinger aan de pols en weet wat er van uw onderneming verwacht wordt. Naast het stellen van een vraag, doen gewone, luchtige boodschappen het ook vaak er goed. De medewerkers van Mobile Vikings die verantwoordelijk zijn voor de social marketing zijn hier bijvoorbeeld meesters in.

  1. Roep op tot actie

Een relevante boodschap moet centraal staan, het mag soms al eens luchtiger zijn, maar het moet steeds oproepen tot actie. Anders is de aanwezigheid op een sociaal medium verre van optimaal.

  1. Wees interactief

Wie aanwezig is op sociale media, wil clicks aantrekken. We zeiden reeds dat het luchtig mag, een call to action moet bevatten en dat het niet altijd een gewone reclameboodschap mag zijn. In het ideale geval is de boodschap erg gebalanceerd en brengt het interactie met gebruikers op gang. Wie daar in slaagt, ziet zich verzekerd van een sterkere klantenbinding. Ook hier kunnen we vele voorbeelden opnoemen, al is het interessanter om dit zelf te ondervinden. Op ons seminarie leggen we je dit graag verder uit.
 
Op 6 november organiseren Smart Business en ZDNet een training over het efficiënt gebruiken van Facebook en Twitter voor bedrijven. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business