Nieuws

Gedeelde winst is grotere winst

Vele handen maken meer omzet, als u de juiste partner kiest. Niet overtuigd? Lees deze Belgische succesverhalen.

 
Dat informatietechnologie steeds meer functies annexeert en nieuwe mogelijkheden creëert, hoeft u vast niet verteld te worden. Ook in de bedrijfswereld ontsnapt men niet aan die trend. De uitdijende inzet en complexiteit van IT maakt dat veel ondernemingen niet genoeg hebben aan de eigen IT-afdeling, als die er al is. De zoektocht naar een partner dringt zich dan op.
 
Om maar meteen een cliché boven te halen: daarbij kan u beter niet over één nacht ijs gaan. Dat een zorgvuldige selectie loont bewijzen vier succesvolle Belgische cases die werden gepresenteerd op het seminarie “De beste ICT-projecten”, georganiseerd door Business Meets IT, Smartbiz en ZDNet.

SOS SAAS

Connective zag zich geconfronteerd met een dergelijk dilemma zoals we dat hierboven beschreven. Als IT-bedrijf hield het zich voornamelijk bezig met de ontwikkeling van software.  De opkomst van de cloud maakte het overschakelen naar een SAAS-model heel aantrekkelijk voor het bedrijf en zijn klanten, maar het moest zich dan ook meer gaan bezig houden met de operationele kant van IT, iets waarvoor het veel minder knowhow en enthousiasme in huis had. Zij trokken om die reden naar Altogee.

“Wij hebben hen een return on investment van 16 maanden kunnen leveren,” stelt Dirk Laurijssen van Altogee trots over de samenwerking met Connective. Altogee voorzag de cloud-omgeving en de kennis die Connective nodig had om de overstap te maken naar SAAS, zonder dat ze daarvoor hun kernbezigheden moeten opofferen. “Twee maanden nadat de migratie was opgestart waren ze volledig operationeel,” aldus Laurijssen.

Betrouwbaarheid voorspellen

Python Predictions kreeg een heel andere uitdaging voorgeschoteld door Unigro. Unigro is een verkoper op afstand, die zich specifiek richt op orders die op krediet besteld worden. “Unigro heeft een duidelijke missie. Ze willen het mogelijk maken voor hun klanten om comfortabeler te kopen door middel van krediet, maar op een verantwoorde manier,” typeert Geert verstraeten van Python Predictions het bedrijf.

Het inwinnen van data is voor Unigro altijd belangrijk geweest om risico’s in te schatten. De samenwerking met Python Predictions intensiveerde dat: Unigro vroeg hen om een voorspellingsmodel te schrijven dat dat risico kon inperken. En dat lukte. Op basis van een databank met 150 variabelen, kon Unigro zijn omzet met 25 procent vermeerderen. Ook het risico ging naar beneden, maar met een iets minder spectaculair cijfer van 0,9 procent.

VOIP op maat

Nextel kwam bij reinigingsmiddelenproducent Ecover uit de bus als aangewezen kandidaat nadat het bedrijf had beslist om zijn oude telefoonlijnen weg te doen en voor een VOIP-oplossing te gaan. Ecover had daarbij heel specifieke eisen: “Ze wilden een vlotte communicatie tussen hun sites in België, Frankrijk en Duitsland, waarbij de kosten een stuk lager zouden liggen,” vertelt Geert De Westelinck, “daarnaast vroegen ze ook om het mogelijk te maken dat de gehanteerde tarieven voor gesprekken binnen een land de nationale en niet de internationale zouden zijn. Tot slot kregen we de opdracht om te zorgen dat wie een nooddienst belde, meteen bij de juiste nationale dienst terecht kwam.”

Met dat vragenlijstje ging Nextel aan het werk. Zij leverden een Unified Communications-oplossing in de vorm van Unify OpenScape Office LX. Vanuit één centrale plek in Brussel wordt zo de communicatie tussen de drie sites van Ecover geregeld, en voldeed Nextel aan Ecovers andere verzoeken. “We hebben hun telefoniekosten minstens gehalveerd,” stelt De Westelinck.

Stormloop in goede banen leiden

Wat hebben Madonna, Justin Bieber en U2 gemeen? U kan erover argumenteren dat ze muziek maken, maar daarnaast vullen ze ook het Sportpaleis in Antwerpen op zo’n 20 minuten tijd. Om die pieken op hun website zonder problemen te kunnen verwerken en een continue dienstverlening te garanderen, zochten Tele Ticket Service en Oxynade de diensten aan van Nucleus om hun platform te hosten.

“Het ging in de laatste ronde voor de toewijzing van de opdracht tussen ons en Amazon. Wij waarschuwden hen echter voor het gevaar van een vendor lock-in. Amazon biedt een sterke service, maar je moet er wel je software naar aanpassen, waardoor je vast komt te zitten aan het platform,” zegt David Geens, managing partner bij Nucleus. “Ze hebben naar ons geluisterd. En nadien, tijdens het operationaliseren, hebben ze ook vastgesteld dat we gelijk hadden.”
 
Via DevOps zorgt Nucleus ervoor dat ze een continue feedback krijgen over de prestaties van het ticketingplatform. Loopt er iets mank, dan kunnen ze vlug ingrijpen. En het resultaat? Uitverkochte Sportpaleizen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business