Nieuws

Klaar voor het digitale tijdperk?

De wereld wordt steeds digitaler en die ontwikkeling is niet te stoppen. Laten we er een zegen van maken.

We leven in een digitale wereld, we betalen met plastic in de winkel of maken via internet geld over. Vakanties en vliegtickets kopen we al jaren niet in een winkel, maar op het web. De hotelbranche heeft last van internet initiatieven zoals AirBnB en taxidiensten online aanbieden staat behoorlijk ter discussie. Aan de balie van een Gents hotel vinden we mensen en een robot voor het inchecken, is het een zegen of een vloek? De wereld wordt steeds digitaler en die ontwikkeling is niet te stoppen. Laten we er een zegen van maken.
Ook binnen bedrijven is de digitale revolutie in volle gang. Namen vroeger de computers het werk van klerken over en deden robots eenvoudige handelingen aan de lopende band, tegenwoordig worden hele bedrijfsprocessen geautomatiseerd. Als u in een web winkel een artikel koopt, zal de facturatie automatisch gaan. Ook het artikel oppakken in het warehouse en de verzending klaarzetten is geautomatiseerd. Bedrijven besparen veel geld en de consument krijgt er een snelle en foutloze levering voor terug.
Innovatieve winkels integreren de web winkel met de fysieke store. Bedrijven als Coolblue zijn er sterk in en ook IKEA gaat die kant op. Beleving in de winkel en beleving op het web worden samengenomen. Nieuwe diensten ontstaan, zoals bij AkzoNobel waar met de verfapplicatie muren virtueel op de mobiel geverfd kunnen worden alvorens de verf te bestellen.
Als organisaties veranderen, veranderen de structuren en processen. De architectuur van de onderneming dient aangepast te worden en beslissingsstructuren veranderen. Veel beslissingen zullen door systemen genomen gaan worden en het bewaken van de risico’s binnen die systemen is een nieuwe functie. Systemen zullen robuust en  wendbaar moeten opereren, dat lijkt een tegenstelling, maar is een kwestie van ontwerpen. Door goede governance structuren en wendbare architectuur kunnen bedrijven klaar zijn voor het digitale tijdperk. Maar dan zijn er wel mensen nodig die de technologische trends op hun waarde kunnen inschatten en kunnen vertalen naar business kansen. Dan heb je experts en managers nodig die de business en de (informatie) technologie begrijpen, de zogenaamde dual thinkers.
De Europese commissie doet veel aan het stimuleren hiervan, maar het begint bij uzelf. Bij Antwerp Management School organiseren we voor alumni op 29 oktober aanstaande een event over dit thema. In deze tijd duren revoluties een leven lang, afgestudeerden weten dat maar al te goed. De vraag is of u zelf dual thinker bent en of uw onderneming beide werelden begrijpt. Pas dan bent u klaar om in de digitale wereld te stappen en succesvol te zijn.
Guus de Mari is program manager aan Antwerp Management School en directeur van Anderson MacGyver Academy. Inschrijven voor het event van Antwerp Management School op 29 oktober kan u hier doen.
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business