Sociale media kunnen helpen om een bedrijf bereikbaar en bekend te maken voor het grote publiek. Er moeten echter wel enkele valkuilen vermeden worden.

Advertentie

rsz_social2
Het is een vaak gehoorde dooddoener: Facebook kan een bedrijf helpen groeien. Het heeft een gigantische user base en het kan helpen om een nieuw publiek aan te spreken. Maar daarvoor moet de uitvoering wel goed zijn, anders kan het meer schade aanrichten dan het goed doet. Wij bieden u hier 6 tips aan om met Facebook aan de slag te gaan voor een zakelijk en efficiënt gebruik.

  1. De belangrijkste regel is de 80/20-regel

Het lijkt heel cryptisch, maar het is heel simpel: 80 procent van alle berichten die een bedrijf post op Facebook moeten sociaal gerelateerd zijn. Ze moeten een band creëren met de gebruikers die het bericht te zien krijgen. Het heet dan ook een sociaal netwerk. Kijk uit dat het niet omslaagt in de volledig andere richting: de berichten moeten sociaal zijn, maar toch een zeker verband houden met de industrie van het bedrijf.
 
De overige 20 procent moeten gefocust zijn om de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt. Vermijd berichten die enkel gericht zijn op het verkopen van een product of dienst. Het schrikt gebruikers enkel af. U vindt het toch ook niet leuk als u reclame krijgt tijdens uw favoriete serie of film?

  1. Antwoord binnen het uur, nooit later dan 24 uur

Klanten nemen de moeite om een bericht achter te laten op de pagina, dus is het maar beleefd om daar even op te reageren. Ook als het om een bedankje gaat. Liet de gebruiker een negatieve reactie achter, laat dit dan zeker niet onbeantwoord. Scott Hancock van Marketing Plus raadt aan om het probleem publiekelijk te erkennen en het op te lossen via een persoonlijke manier, buiten facebook.

  1. Hou een bericht kort

Een bericht op Facebook moet kort en krachtig zijn. Onderzoek wees uit dat berichten die korter zijn dan 80 tekens maar liefst 66 procent meer interactie opleverden. Context is belangrijk, een goede foto of link is nodig, maar overdrijf zeker niet.

  1. Bouw de interesse langzaam op

Tegenwoordig is er een hele business opgezet rond het kopen en verkopen van zogenaamde ‘likes’. Pagina’s en producten lijken dan veel likes te hebben en populair te zijn, maar niets is minder waar. Probeer daarentegen de interesse van volgers langzaam op te bouwen door te verwijzen naar de Facebook pagina van uw bedrijf. Vermeld het gerust in e-mails, op de website en op blogs, maar weerom: overdrijf niet.

  1. Bouw interactie op

Niets zo saai als de grote bedrijven die hun bekende producten aanprijzen op Facebook. Iedereen scrollt er zo voorbij. Probeer het eens met een vraag, of een stelling die (vriendelijk) uitnodigt tot participatie. Berichten met een goede of leuke vraag in krijgen in 92 procent van de gevallen een gesprek op gang, terwijl dat bij een statement-post nauwelijks het geval is.

  1. Gebruik Facebook nooit meer dan vier keer per week, of twee keer per dag

Een belangrijke reden waarom gebruikers een pagina niet langer willen volgen, is omdat het hun newsfeed volzet met spamberichten. Daarom is een goede vuistregel: minstens één keer per week, maar niet meer dan vier dagen per week. Kiest een bedrijf voor meerdere dagen, post dan nooit meer dan tweemaal daags.
 
Op 25 september organiseren ZDNet en Smart Business een seminarie rond Facebook & Twitter voor bedrijven. Voor meer informatie en de mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.