Nieuws

Drie straffe tips voor Google Analytics

Haal nog meer uit je Google Analytics dashboard met deze drie belangrijke tips.

 
Beeld: Ingvar Bjork / Shutterstock.com
 
Data ontginnen met Google Analytics durft wel eens stevige happen van uw tijd op te slokken. De juiste data opsporen zelfs nog meer. Met deze vier tips zet u uw Google Analytics dashboard een versnelling hoger als het om analyse gaat.

1. Stel uw doelen op Google Analytics correct in

Doelen zijn noodzakelijk in Google Analytics om conversieverslagen te bekijken. Die omvatten het absolute aantal conversies, de conversieverhouding per doel en doelwaarde (als dit toepasbaar is).

Een belangrijke tip bij doelen is om zowel macro als micro doelstellingen te laten controleren. Macro doeleinden zijn acties waarvan je als bedrijf direct profiteert, micro doeleinden zijn abstracter maar vaak rechtstreeks verbonden met macro doelen. Een bezoeker die een product koopt kan bijvoorbeeld een macro doel zijn, terwijl het downloaden van een brochure of het bekijken van een video een micro doel is.
 
Er is een voorwaarde waaraan je moet voldoen om doelen in te stellen: u moet toestemming hebben om Google Analytics aan te passen. We geven hieronder een korte tutorial over hoe u een “bestemmings”doel opzet.

Ga via de hoofdpagina naar Beheerder. Onder Weergave vind je het menu Doelen. Klik als administrator op Doelen en selecteer Nieuw Doel. Kies onder Doelconfiguratie voor aangepast en ga door. Typ vervolgens de naam van uw doel in en selecteer bestemming. Ga door en zet onder details bestemming gelijk aan de url van de bewuste pagina waarvoor u een doel opzet. Selecteer waarde en geef uw doel een monetaire waarde. Dat kan een echte of relatieve waarde zijn. Als u ergens geen echte waarde aan kan geven, dan is het een best practice om op al uw doelen een relatief bedrag te plakken.
 
Selecteer Trechter als er meerdere stappen zijn die leiden naar een conversie. Met “Verifieer je doel” kan u uw doel nagaan via historische data. Sla op en klik op “Maak doel aan” om te eindigen.

2. Informatiegebeurtenissen

Had u graag notificaties ontvangen wanneer bepaalde gebeurtenissen zich voordoen op een webpagina? Dat gaat met informatiegebeurtenissen (“Intelligence events”). Hiervoor gaat u naar de tab rapportage, waar u de bewuste functie terugvindt aan de linkerkant.  Google Analytics voorziet zowel automatisch aangemaakte meldingen als aangepaste meldingen.
 
Het is een aanrader om minstens zelf de volgende drie aangepaste meldingen op te zetten voor websiteverkeer (sessies), conversieniveau en conversieratio.

 

3. Aangepaste segmenten

Stel, uw website heeft een conversiegemiddelde van 3%. Dat is redelijk, maar wat zegt dit cijfer eigenlijk? Hier komen aangepaste segmenten goed te pas, waarmee u uw data verder kan opdelen en analyseren. Bovendien is het mogelijk om ook voor de specifiekere segmentdrempels een notificatie in te stellen. Een uitgebreide uitleg over segmenten vind u hier.
 
Op 23 oktober organiseren Smart Business en ZDNet een training over Google Analytics. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business