Bezoekers van websites vinden veelal hun weg via zoekmachines. Het is dan ook erg belangrijk om bij zoekopdrachten een topplaats in te nemen.

 
Iedereen wilt graag zijn website bovenaan een Google-zoekopdracht zien prijken. Hier is een goede SEO (zoekmachine optimalisatie) voor nodig, welke u kan verkrijgen door het correct gebruiken van trefwoorden of linken naar relevante sites. Te veel enthousiasme bij het verhogen van uw rating kan echter een averechts effect hebben. Hier zijn enkele tips die u in acht moet nemen bij het creëren en updaten van een website.
 

1. Gebroken linken

Tijdens het schrijven van een nieuwe webpagina vindt u een artikel die perfect bij uw website aansluit. Dit kan u uw lezers uiteraard niet ontnemen en u besluit dan ook een link naar het desbetreffende artikel te maken. Na enkele maanden is het artikel echter gearchiveerd en prijkt er in het midden van uw uitleg een niet-functionerende link.
 
Wanneer klanten op linken klikken die niet langer werken, zijn ze minder rap geneigd in de toekomst nog op linken te klikken en zal uw geloofwaardigheid dalen. Het gebruik maken van interne linken naar eerder verschenen artikels van uzelf of blogposts op uw site kan deze problemen vermeiden en zorgt ervoor dat klanten doorklikken naar andere pagina’s op uw website.
 

2. Trefwoordvulling

Eén van de beste manieren om de SEO van uw site te verhogen is het gebruik maken van goede trefwoorden. Te veel is echter te veel. Onleesbare artikels door een teveel aan trefwoorden jagen lezers namelijk weg en kan ervoor zorgen dat uw website daalt qua SEO of zelfs volledig verdwijnt uit de resultaten van zoekmachines.
 

3. Verkeerde trefwoorden

Ook al maakt u gebruik van de juiste hoeveelheid trefwoorden op uw pagina, kan het nog steeds zijn dat geïnteresseerden hun weg niet vinden tot uw website. Het is namelijk erg belangrijk de trefwoorden te gebruiken waarop mensen zullen zoeken.
 

4. Plagiaat

Google haat plagiaat. Indien u inhoud van andermans pagina’s overneemt, doet u er dan ook goed aan uw bron te vermelden. Nog beter is het volledig zelf schrijven van uw eigen teksten.
 

5. Eentonig

Ook eentonigheid wordt niet geapprecieerd door zoekmachines. Indien u verschillende pagina’s op uw site hebt, dienen deze dan ook verschillende inhoud te bevatten om een goede SEO te behalen en lezers naar uw site te lokken.
 

6. Updates

Zoekmachines houden van nieuwe inhoud. Dit wil zeggen dat u uw website regelmatig moet updaten om bovenaan te blijven prijken bij zoekopdrachten. Een handige manier om regelmatige updates op uw site te genereren, is het bijhouden van een blog. Hierop kan u regelmatig advies of ervaringen delen, wat ook in goede aarde zal vallen bij uw klanten.
 

7. Kwaliteit vs. kwantiteit

Uiteraard is de hoeveelheid mensen die uw website bezoeken van belang. Maak echter niet de fout alleen de getallen in de gaten te houden. Het is namelijk veel belangrijker de juiste mensen naar uw site te lokken.
 
Op 27 november organiseren ZDNet en Smart Business een training SEO voor tekstschrijvers. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.