Deze week heeft Microsoft een update aan zijn advertentietools aangebracht. Hierdoor zijn ontwikkelaars voortaan in staat video-advertenties toe te voegen aan hun spellen in de Windows Store.

Advertentie

 
Indien u de laatste tijd een gratis spel van de Windows Store hebt gespeeld zult u deze video’s waarschijnlijk al hebben zien passeren. Spelliefhebbers worden door de ontwikkelaars aangemoedigd de reclamefilmpjes te bekijken om het spel verder te kunnen spelen of een beloning in het spel te krijgen. Ontwikkelaars houden van dit soort advertenties, aangezien het interactiever is dan de saaie banneradvertenties.
 
Het is de bedoeling dat ontwikkelaars met deze advertenties eenvoudiger geld kunnen verdienen. De advertenties komen van verschillende aanbieders, zoals Google AdMob, AdDuplex en uiteraard Microsoft Advertising. Microsoft geeft 70 procent van de opbrengst aan de spelontwikkelaars en houdt de overige 30 procent voor zichzelf.
 
Wie dacht dat Microsoft de advertentie-industrie had opgegeven na de verkoop van grote delen van zijn advertentieafdeling lijkt het dus mis te hebben. In combinatie met de nieuwe tools voor spelontwikkelaars is het bedrijf ook begonnen met een soortgelijke datacollectie als Google. Microsoft lijkt hierdoor goed op weg te zijn om een goed platform aan te bieden aan adverteerders.

Dorien heeft een achtergrond als programmeur en is bijzonder geïnteresseerd in robotica en biomedische technologie. Al draait ze haar hand ook niet om voor bredere thema’s als security en internet of things.