mobiel betalen

Een rondvraag bij Belgische handelaars leert dat amper 1 op 6 onder hen de mogelijkheid aanbiedt aan klanten om met hun smartphone te betalen.

Advertentie

 
Amper 17 procent van de Vlaamse handelaars biedt zijn klanten de mogelijkheid aan om met de smartphone te betalen. Dat is de conclusie van een rondvraag van Unizo bij 359 ondernemers.
 
Als onlangs nog een Amerikaans onderzoek blootlegde dat de consument niet echt wakker ligt van mobiel betalen, is het duidelijk dat er ook aan de kant van de handelaars weinig animo te bespeuren valt voor de nieuwe betaalfunctie. De helft van de ondervraagden in de enquête van Unizo stelde dat ze de mogelijkheid niet aanbieden omdat de klant er niet naar vraagt. Een op vijf gaf aan te weinig vertrouwd te zijn met mobiel betalen, en een op tien is van mening dat de kostprijs per transactie te hoog lag.
 
Volgens Unizo een spijtige zaak, want betalen met de smartphone kan wel degelijk enkele troeven voorleggen: gebruiksgemak en snelheid. De belangenvereniging ziet potentieel voor bepaalde handelszaken, zo vertelde het aan De Zondag: “Deze vormen van betalen [kunnen] voor een aantal sectoren die vooral veel elektronische betalingen ontvangen van lage waarde een goedkoop en eenvoudig alternatief vormen voor de klassieke betaalterminal.”
 
Een voorwaarde daarvoor is wel dat de transactiekost laag gehouden wordt, die “zou niet boven de kostprijs van een klassieke debetkaartbetaling mogen uitkomen.” Unizo stelt echter dat men allereerst een dynamiek op gang moet brengen om die nieuwe vormen van betaling snel in te burgeren.

Advertentie