Nadat Tripadvisor bewees dat het werkt, voegt nu ook Salesforce een e-commerce mogelijkheid toe aan zijn diensten.

Advertentie

 
Met de Community Cloud van Salesforce kunnen bedrijven websites bouwen waar klanten kunnen communiceren met zowel het bedrijf als met andere klanten. Door e-commerce mogelijk te maken op de Community Cloud, wil het de ‘social commerce’ aanpakken. Mike Stone, ondervoorzitter van de marketingafdeling van Salesforce Community Cloud, noemt het “a whole new evolution of social commerce”.
 
Hij greep het succes van Tripadvisor aan om te bewijzen dat het werkt. Daar kunnen gebruikers elkaar tips geven in de vorm van reviews, en kunnen gebruikers desgewenst meteen een hotel of vlucht boeken.
 
“Our customers are seeing that there are leading companies using communities in this way,” he said, adding that not only does this allow businesses “to present their product directly in the flow, when the customer is engaging with them,” but also to “enable commerce and sales between community members.”
 
Een ander voorbeeld is Avid Technology: dit platform om audio en video tools te maken, gebruikt e-commerce om zijn Artist Community te steunen. Ook Neil Young’s PonoMusic en Deloitte maken gebruik van de technieken. Stone zegt dat hun diensten aanbiedingen zullen aanbrengen, gebaseerd op een gesprek tussen gebruikers. Dit wordt mogelijk door het gebruik van hun statistiektoepassingen.
 
Salesforce doet dit echter niet op zijn eentje, en krijgt hulp van CloudCraze, Demandware en Bigcommerce: gespecialiseerde e-commercebedrijven. De nieuwe e-commerce Lightning Components zullen begin 2016 beschikbaar worden.

Advertentie