Nieuws

HTC-merk is niets waard voor aandeelhouders

Het aandeel van HTC bereikte een historisch dieptepunt. Voor aandeelhouders is de fabrikant nu amper de cash on hand waard, wat wil zeggen dat het merk en de gebouwen als waardeloos worden ingeschat.

 
De waarde aandelen van telefoonfabrikant HTC is tot anderhalf miljard gekelderd. In tien jaar stond het aandeel nooit zo laag. Afgelopen maand had HTC anderhalf miljard aan onmiddellijk beschikbare fondsen. Met de aandelen op dezelfde hoogte geven de aandeelhouders aan dat ze vinden dat de fabrieken, het merk en andere niet onmiddellijk liquideerbare assets virtueel waardeloos zijn. Enkel de zogenaamde cash on hand heeft momenteel waarde voor de investeerders. HTC zag zijn de waarde van aandeel met bijna 90 procent vallen in de afgelopen vijf jaar.

Vrije val

HTC is al enige tijd bezig aan een pijnlijke rit bergaf, en er lijkt geen einde te komen aan de vrije val. In 2011 hoorden de Taiwanezen nog tot de wereldtop wat marktaandeel betreft, maar vandaag schiet daar niet veel meer van over. De fabrikant wordt van alle kanten belaagd: Apple en Samsung stelen high-end marktaandeel terwijl steeds kwalitatievere Chinese smartphones aan het lage en middensegment peuzelen.

Goede telefoons

Het historisch lage aandeel is een zware klap voor HTC, dat er maar niet in slaagt om opnieuw interesse van consumenten te wekken. Nochtans kan het merk uitpakken met enkele knappe toestellen. De One M9 van dit jaar viel een beetje tegen omwille van geringe wijzigingen ten opzichte van de M8 en de warme Snapdragon 810, maar die HTC M8 zelf was een erg knap toestel. In de Desire-lijn vinden we ook de waterdichte Eye een unieke smartphone. HTC leverde bovendien al premium toestellen in geborsteld aluminium af toen Samsung zijn smartphones nog voorzag van metaalverf. Toch lijkt al dat lof de consument niet te overtuigen en goede intenties volstaan evenmin voor de aandeelhouders.
Beterschap is voorlopig dus niet in zicht, al kan HTC op de lange termijn hopen op een boost in de virtual reality-markt. Onze redacteur ging aan de slag met de Vive en hij maakt zich sterk dat VR nog nooit zo spectaculair was.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business