Nieuws, Tips

Laat Google Analytics voor u werken met automatische meldingen

Met Google Analytics hebt u een gratis tool in handen om steeds en vlug op de hoogte te zijn van plotse veranderingen op uw website. Wij geven u een eenvoudige handleiding.

 
Moderne toepassingen maken het al mogelijk om u in realtime op de hoogte te houden over de status van bepaalde machines of andere gecontroleerde situaties op uw bedrijfsterrein, via een notificatie op uw smartphone. Eenzelfde software bestaat ook voor het in het oog houden van het verkeer op uw website. U kan u verlaten op betaalde oplossingen als Brightedgde of Searchmetrics, maar vele van die functies vindt u ook gratis op Google Analytics terug.
 
Hieronder geven we u een korte tutorial om een gepersonaliseerd segment te maken in Google Analytics en een notificatie op te zetten die waarschuwt als de organische sessies op uw website met meer dan de helft afnemen in vergelijking met dezelfde dag vorige week. “Organische sessies” verwijzen naar bezoekers die via normale SEO zijn binnengehaald, en niet met SEA.

1. Custom Segment aanmaken in Google Analytics

Allereerst zullen we een segment aanmaken waarmee u bezoekers uit een bepaalde geografische locatie kan controleren. Ga naar de tab Reporting en selecteer “Add segment”. Klik vervolgens op “New segment”.

Geef het nieuwe segment een aangepaste en relevante naam, zoals “België organische sessies”. Bij de tab Demographics kan u het land verduidelijken bij de sectie “Location”. Is alleen het Nederlandstalige of Franstalige deel voor u relevant, dan kan u dat bij “Language” verder uitdiepen. In de tab Traffic Sources stelt u de filter bij “Medium” in op “contains organic” en “contains Google” bij “Source”.

Een custom segment kan op vele parameters gebouwd worden zoals u zal ontdekken in de tabs. Het is mogelijk om voor zeer diverse situaties een gepersonaliseerd segment te maken.

2. Een notificatie instellen in Google Analytics

Ga naar de Reporting Tab en klik onder “Intelligence Events” op “Overview” en vervolgens “Custom Alerts”. Selecteer “Manage custom alerts” en gebruik de “+New Alert” knop.

Geef opnieuw een heldere naam aan je waarschuwing. Kies het soort notificatie dat je wil opzetten en waar je ze wilt aankrijgen. Stel “Medium matches exactly organic” in en de notificatie op “Sessions % decreases by more than 49%”

3. Custom Segment gebruiken voor notificatie

Het is ook mogelijk om het gepersonaliseerde segment dat je eerder hebt gemaakt te gebruiken als parameter voor je notificatie. Als je in het “+New Alert” venster staat, kies je onder “This Applies to” voor “Custom Segments”. Wees wel gewaarschuwd dat er spijtig genoeg een bug in Google Analytics zit waardoor sommige custom segments niet verschijnen in het venster. Stel de andere waarden zoals in de vorige stap in, en je notificatie is gecreëerd.

Op 23 oktober organiseren Smart Business en ZDNet een training Google Universal Analytics. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven op www.businessmeetsit.be.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business