Fotonetwerk Instagram maakt het simpeler voor adverteerders om reclame te plaatsen via een API. De actie moet Instagram op termijn tot advertentiekoning kronen.

 
Instagram heeft een grote stap genomen in het binnenhalen van advertentie-inkomsten, door het inschakelen van een advertentie API. Die ‘Application Programming Interface’ maakt het vele malen gemakkelijker voor bedrijven om advertenties te plaatsen op het populaire sociale netwerk dat zich centreert op foto’s.”Dit is een van de meest geanticipeerde momenten in de evolutie van marketing, en we verwachten dat wat het platform te bieden heeft snel zal blijven toenemen,” stelt Jamie Tedford, CEO van Brand Networks en een van Instagram’s nieuwe partners.
 
Voordien moesten adverteerders steeds via de sales afdeling van Instagram passeren, wilden ze een advertentie plaatsen op het netwerk. Dankzij de API kunnen ze hun Instagram advertentie op hetzelfde platform inplannen en controleren als degene die ze op Facebook of Twitter plaatsen.
 
Instagram, eigendom van Facebook, wordt zo een te duchten concurrent voor spelers als Google en Twitter op de digitale advertentiemarkt. Vele van Facebooks advertentie partners hebben ook al getekend voor Instagram: Hootsuite, Kenshoo, Salesforce Marketing Cloud, Brand Networks en meer.
 
Volgens analisten zal Instagram dit jaar zo’n 595 miljoen dollar binnenrijven aan advertentie-inkomsten, een cijfer dat alleen maar zal stijgen. Het fotonetwerk zou in 2017 zelfs Google en Twitter voorbijsteken als het op mobiele advertentiewinsten aankomt, voorspellen de experts.
 
Beeld: Denys Prykhodov / Shutterstock.com

Nina’s internetleven draait op Windows en Android, haar muziek op een iPod en Spotify. Ze selecteert elke dag het nieuws dat je moet gelezen hebben en schrikt er niet voor terug om ook de zakelijke kant van IT te belichten.