Internetreus Google voert gesprekken met verschillende autobouwers over de commercialisering van zijn zelfrijdende auto. Maar het heeft ook een eigen treffend genaamd bedrijf achter de hand.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Google Auto, dat is de fantasierijke naam van het autobedrijf dat de internetreus in alle stilte al enkele jaren geleden heeft opgericht. Dat nieuws werd aan het licht gebracht door de Britse krant The Guardian.
 
Google is volop bezig met het testen en op punt brengen van zijn zelfrijdende auto’s, zo leren we uit berichten over kleine ongevallen die de voertuigen hebben veroorzaakt rond de bedrijfscampus in Mountain View. De onderneming flirt tevens met verschillende autobouwers om de technologie verder uit te werken. Chris Urmson, die het auto-project leidt bij Google, maakte tijdens een Amerikaans autosalon bekend dat hij gesprekken zou voeren met General Motors, Ford, Toyota, Daimler en Volkswagen. “Auto’s bouwen is zeer moeilijk, en autobedrijven zijn daar vrij goed in. De ideale oplossing lijkt mij dus een samenwerking,” verklaarde Urmson toen dat diplomatische offensief.

Google Auto

Tot nog toe is er nog niets uit de bus gekomen bij die gesprekken. Maar Google heeft stilletjes ook zijn eigen autobedrijf opgestart. Google Auto LCC is al sinds 2011 geregistreerd als een voertuigbouwer, en zou vorig jaar een officiële licentie hebben verkregen als autobouwer in Californië. Die actie is op zich niet zo verwonderlijk. Aan de basis ligt een juridische motief: mocht een van de zelfrijdende auto’s van Google Auto een serieus ongeval veroorzaken met aanzienlijke fysiek en/of menselijke schade, dan kan het moederbedrijf niet aansprakelijk gesteld worden voor de kosten.
 
Niets houdt Google Auto echter tegen om verder uit te groeien tot een volwaardig bedrijf. Het is opmerkelijk dat Google het plan aankondigde om zelf 100 prototypes van zijn chauffeurloze auto’s te produceren, de dag nadat het Chris Urmson aan het hoofd plaatste van Google Auto, vorig jaar in mei.
 
Voorlopig ziet het bedrijf nog af van plannen in die richting. “Google Auto heeft geen enkele van zijn prototypes te koop aangeboden, en is ook niet van plan om dat te doen,” stelt Urmson zelf in een brief aan de Amerikaanse verkeersregulator NHTSA. Dat sluit niet uit dat de onderneming later nog van gedachten kan veranderen, zodra de auto’s uit de experimentele fase zijn.