Nieuws

Helft van security-budget gaat naar antivirus en antispam

Ondanks de vele uitdagingen waar bedrijven, zowel klein als groot, voor staan inzake beveiliging, gaat de helft van de bestedingen in security in een gemiddeld bedrijf naar antivirus en antispam.

 
De focus in security verschuif dan welt. Het gebruik van de typische en eerder ‘on premise’ security producten, zoals antimalware (antivirus), firewall en antispam, blijft nagenoeg status quo.
 
Toch blijft de top drie – desktop antimalware, antispam en firewall of UTM – overeind. Drie vierde van de Belgische bedrijven (groot en klein) gebruikt dit.
 
Als we alle componenten van antivirus optellen – op de desktop, op mobiele toestellen en op de server – optellen samen met antispam dan gaan deze twee securitydomeinen met de helft van het security budget lopen. Er wordt ook veel meer in producten geïnvesteerd dan bijvoorbeeld in een security policy.
 

Markt antivirus

 
Ook de markt voor antivirus (officieel: antimalware) is behoorlijk breed. McAfee en Symantec zijn als vanouds de marktleiders, AVG duikt (mede door hun gratis versie) ook op in de lijst. Daarnaast zijn er typische bedrijfsspelers als Trend Micro en Sophos.
 

 
Ook Antivirus heeft zo zijn doelgroep. McAfee is vooral aanwezig bij de grotere bedrijven, Symantec bij de middelgrote en AVG bij de (heel) kleine.
 
Bedrijven zijn overigens redelijk tevreden over hun antivirus leverancier. Symantec doet het het best, gevolgd door AVG, dat in hoofdzaak gratis wordt aangeboden. McAfee situeert zich op het gemiddeld cijfer van 6,8.
 
De cijfers staan in het ICT-Jaarboek, een referentie op het vlak van zakelijk IT, inzake marktaandelen, prioriteiten en de situatie bij Belgische organisaties. U kan het ICT-Jaarboek hier bestellen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business