We slapen in een bed van Ikea, rijden met een Volvo en zijn tuk op Deens thriller-series. Maar er zijn nog heel wat andere zaken die bedrijven kunnen leren van Scandinavië.

Advertentie

 
In het boek ‘Cool’ gaan auteurs Martin Vos, Marco Krijnsen en Gert-Jan Hospers op zoek naar de wortels van het succes van de Denen, Zweden en Finnen. Landen die vaak uitgestrekt en steden die eerder afgelegen liggen. Al is dat geen beletsel. In hun boek schuiven zij drie zaken voorop.
 

1. De natuur gebruiken

 
Groene technologie staat voorop. In Cool halen de auteurs het voorbeeld aan van het Deense eiland Samso waar het verbruik voor zestig procent uit duurzame energie komt. De veerboot vaart op gas en windenergie is er erg prominent. In 2030 wordt het eiland dat volledig werkt zonder fossiele brandstoffen. De Zweedse gemeente Växjö is op haar beurt dan weer uitgeroepen tot de groenste gemeente van Europa.
 
Groene energie trekt bedrijven aan. Het koele Scandinavische klimaat is bovendien erg in trek bij bedrijven als Google en Facebook die in Finland of Noord-Zweden hun datacenter vestigen.
 

2. Iedereen gelijk behandelen

 
In de Scandinavische landen lopen succesvolle ondernemers, sporters en kunstenaars, ondanks hun faam, nooit naast hun schoenen. Maar naast bescheidenheid is vooral gelijkheid van tel. In geen enkele regio is de gelijkheid tussen man en vrouw zo ingebakken.
 
Vooral de Denen en de Zweden betalen relatief veel belastingen, maar krijgen daar veel voor terug onder de vorm van een uitgebreide en efficiënte sociale zekerheid. Finland wordt dan weer wereldwijd geroemd voor hun onderwijssysteem.
 
De gelijkheid vindt zich overigens ook terug op kantoor. Scandinavische kennen een vlakke organisatie en werknemers spreken hun chef met de voornaam aan. Initiatief, en de bijhorende fouten, wordt aangemoedigd. Thuiswerk en glijdende arbeidsuren zijn de norm.
 

3. Creativiteit aanmoedigen

 
In Scandinavische bedrijven is men van oordeel dat niet zozeer kennis of pure productiviteit de motor is van de groei in de 21e eeuw. Dit moet door creativiteit worden bewerkstelligd. Dat blijkt ook uit de realisaties. Veel vooraanstaande game- en IT-ontwikkellingen, zoals de internettelefoniedienst Skype, de games Minecraft en Candy Crush én de muziekdienst Spotify zijn van Zweedse makelij.
 
Niklas Zennström, de man achter Skype, benadrukt altijd dat de mentaliteit van de Zweden een factor van betekenis is. “Wij zijn niet zo hiërarchisch en denken heel pragmatisch. Die cultuur is een goede voedingsbodem voor creativiteit en het starten van nieuwe technologiebedrijven.”
 
Cool is een interessant boek dat op basis van een dertigtal individuele verhalen een goed beeld geeft van de Scandinavische dynamiek. Het gaat hier om individuele artikels of interviews. Deze aanpak is hierdoor nogal gefragmenteerd en anekdotisch, maar dat maakt het ook wel concreet en afwisselend. De werkwijze benadrukt bovendien het opzet: we kunnen nog veel leren van de Zweden en hun buurlanden.
 
Cool, Wat wij kunnen leren van de Scandinaviërs, Martin Vos, Marco Krijnsen en Gert-Jan Hospers, Haystack, 2015, ISBN: 9789461261335, 221 pagina’s

Advertentie
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.