Het verschil tussen wat adverteerders betalen aan Google en wat ze krijgen, heeft buitensporige proporties aangenomen, zo blijkt uit een onderzoek van Adobe.

Advertentie

 
Volgens de data van Adobe is dit verschil het gevolg van de beslissing van Google om sites voorrang te geven welke beter aangepast zijn aan het kleinere scherm van mobiele apparaten Hierna nam het verkeer naar sites met een lager engagement op sociale media af met 10 procent.
 
De doorklikrate van Google zakte met 9 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit weerhield het bedrijf er echter niet van 16 procent meer te vragen voor advertenties dan vorig jaar. Hierdoor is er een gat ontstaan tussen wat adverteerders betalen en wat ze daadwerkelijk krijgen van maar liefst 25 procent.
 
Google mobilegeddon
 
Het grote verschil tussen prijs en aanbod is niet het enige probleem dat Google heeft. Facebook slaagt er namelijk veel beter in relevante advertenties te tonen dan Google, zo blijkt uit het onderzoek. Facebook paste zijn manier van adverteren aan door het aantal advertenties sterk te verminderen. Hierdoor verdubbelde de doorklikrate ten opzichte van vorig jaar en vond 51 procent van de gebruikers in het onderzoek de advertenties relevanter dan deze op YouTube. Ook Google paste zijn adverteerstijl aan, maar verkreeg hiermee slechts een toename van 24 procent in het aantal kliks.