Facebook verkoopt al jaren ‘likes’ aan adverteerders. Die markt is echter zo verzadigd dat de nieuwe functie op applaus onthaald wordt.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
see-first
Met de nieuwe “See First”-functie laat Facebook gebruikers toe om zelf te kiezen welke personen bovenaan verschijnen op hun feed. Aangezien de markt voor ‘likes’ reeds zo verzadigd is door de vele advertenties, kan de nieuwe functie een oplossing bieden. Advertenties op basis van likes worden immers ook beperkt om gebruikers niet weg te jagen. Met de nieuwste functie kan Facebook dus zowel gebruikers als adverteerders bekoren.
 
news feed
 
De vernieuwing lijkt een zegen te zijn voor de Facebook Pages; pagina’s die iemand kan liken om vervolgens nooit meer terug te zien op de tijdslijn. Momenteel verschijnen daarvan enkel de meest populaire berichten op de feeds van gebruikers. Uiteraard is het allemaal nog niet zo eenvoudig: adverteerders zullen gebruikers ervan moeten overtuigen dat zij het verdienen om bij de “See Firsts” te horen.
 
facebook-news-feed-edgerank-algorithm
 
De functie kan ervoor zorgen dat gebruikers hun tijdslijn gaan gebruiken als een soort nieuwslezer. Willen ze blogposts zien verschijnen, dan kan dit evengoed als wanneer ze dit willen gebruiken om interessante koopjes van webwinkels te ontdekken. Voor sommige winkels kan dit heel positief uitdraaien, voor anderen net heel negatief: gebruikers kunnen zoveel bovenaan plaatsen als ze zelf willen, maar dan wordt ook die lijst weer onoverzichtelijk. Het valt nog af te wachten of Facebook daar op termijn geen marketinggeld aan verliest.