Wat u leest in een e-mail, is niet meteen wat er bedoeld wordt. Wij sommen acht typische uitdrukkingen op, die u bekend in de oren klinken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Het zijn uitdrukkingen die (uiteraard) iets helemaal anders inhouden dan wat er in de e-mail staat. Een overzicht:
 
1. “Hoe gaat het met u?”
Een klassieke openingszin in een e-mail. Niet anders dan in de mondelinge conversaties, is het gewoon een manier om het ijs te breken. Uiteraard bent u (amper) geïnteresseerd in hoe het met de e-mailontvanger gaat. Al wil u zo snel mogelijk iets van hem of haar gedaan krijgen.
 
2. “Heeft u mijn e-mail al kunnen bekijken?”
Dat is een typische uitdrukking die dagelijks opduikt. Het gaat om een offerte, een voorstel en mogelijke deal. Uiteraard heeft de ontvanger het voorstel nog niet kunnen bekijken (mogelijk vindt hij het totaal niet interessant), maar het is een beleefde manier om hem of haar er toe te dwingen. En op zijn minst ook te antwoorden.
 
3. “Met alle respect, maar…”
Discussies via e-mail: op zich zijn ze af te raden. U neemt best de telefoon of gaat samen zitten. Maar soms kan het niet anders en moet u over eieren lopen.
 
Met de uitdrukking “Met alle respect, maar…” trachten mensen vriendelijk maar kordaat hun eigen (en andere) mening te geven. Maar wat de gebruikers van deze uitdrukking werkelijk bedoelen is: dit is het domste wat ik in jaren heb gehoord. De uitdrukking ‘met alle respect’ laat je mondeling of schriftelijk ook toe om flink tegengas te geven. Deze uitdrukking kondigt een spervuur aan argumenten aan.
 
4. “Het gaat niet om het budget”
U heeft een voorstel ingediend. Een plan, een campagne, de lancering van een nieuw product. Extra’s voor uw volgende klantenevenement. Of een extra aanwerving. Maar het wordt afgeschoten door uw overste. “Het gaat niet om het geld”, leest u dan. Maar natuurlijk gaat het daar wel om. Het gaat (bijna) altijd om het geld.
 
5. “In het geval je het gemist zou hebben…”
Waarna een hele opsomming volgt (vaak een e-mail thread) om u nog helemaal op de hoogte te brengen. Maar natuurlijk heeft u het niet gemist. Mogelijk is de e-mail door u, na zuchten en ergeren, gewoon verwijderd, of toch zeker in uw hoofd. En is dit een poging om het opnieuw op de agenda te zetten en van u een antwoord te krijgen.
 
6. “Misschien heb ik het verkeerd, maar…”
Dat is een variant van “met alle respect, maar…”. Al lijkt het hier de vriendelijke variant van, het opzet is hetzelfde: de tegenpartij zijn (domme) mening zo snel mogelijk doen herzien.
 
Na de “Misschien heb ik het verkeerd, maar…” volgen nog een resem argumenten die de tegenpartij op andere gedachten moet brengen. Want laat ons duidelijk zijn: uw opinie slaat werkelijk nergens op.
 
7. “Is er nog iets wat ik voor u kan doen?”
Dat is misschien nog de meer empatische versie van “Heeft u mijn e-mail al kunnen bekijken?“. Er ligt een aanbod bij u en eigenlijk is alles toch min of meer duidelijk. Maar met deze uitdrukking zet u uw motivatie en hulpvaardigheid extra in de verf. En natuurlijk ook uw hoop, dat er toch nog iets van komt.
 
8.  Kan je me even snel een plezier doen”?

Uiteraard is dit niet snel. Het is een taak die er tussen komt. En die uiteraard vandaag en liefst meteen wordt uitgevoerd. Of toch op zijn minst: ASAP. Doorgaans is zo’n fijne opdracht snel gevraagd, maar veel minder snel gedaan door de tegenpartij.