Vrienden zetten vrienden aan tot kopen. Dat is het hele idee achter social shopping of kopen via netwerksites. Maar in de praktijk lijkt het nog niet echt te werken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Op papier zag het er nochtans logisch en aanlokkelijk uit. Grote en bekende sociale netwerksites, als Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest plaatsen een knop ‘Koop dit’  bij bepaalde foto’s of artikelen die gebruikers aan elkaar sturen.
 
Omdat het bericht van vrienden komt, is de drempel lager om op de suggestie in te gaan, zo luidt de redenering. Sommige vrienden zullen het aanbod aantrekkelijk vinden en effectief op  ‘Koop dit’ klikken. De netwerksite stuurt de bestelling dan door naar de betreffende (en aangesloten) winkelier en krijgt een commissie in ruil. Iedereen tevreden.

Weinig verkoop

Het concept klinkt interessant, zo oordelen ook veel e-winkeliers, maar het praktisch nut van dit concept moet nog blijken. Want voorlopig komt het hele idee niet echt van de grond, zo is de conclusie van een recent onderzoek van Forrester.
 
Toch waren Pinterest, Instagram, Twitter, Facebook en Google helemaal mee met het idee. Zij kondigden dan ook met het nodige tromgeroffel aan dat hun gebruikers  met een druk op een knop zouden kunnen shoppen vanuit de netwerksite.

Twitter

Maar maanden na deze aankondigingen vindt Forrester weinig implementaties van het concept. De conclusie van het bureau luidt: veel gepraat, weinig beweging. En als het al gebeurt, dan is het op erg beperkte schaal. Of het gaat, zoals in het geval van Twitter, eerder onopgemerkt voorbij.
 
Het is vaak de keuze van het sociale netwerk zelf. Een partij als Facebook heeft, volgens Forrester, veel bezoekers en activiteit. Maar social shopping is voor het bedrijf van Mark Zuckerburg geen prioriteit. Het bedrijf geeft namelijk prioriteit aan eigen reclamediensten. “De waarde van zo’n koop-button is small potatoes in vergelijking met hun advertentie business”, aldus Sucharita Mulpuru e-commerce analist bij Forrester, die het onderzoek uitvoerde.

Google

Van de onderzochte partijen heeft Google de grootste kans om een ‘Koop dit’-knop in te schakelen. Dit met name bij de zoekresultaten van hun populaire zoekmachine. Zodra de mensen Google gebruiken zijn zij namelijk ook effectief op zoek. Meer zelfs: vaak hebben zij een aankoopintentie. In die zin zou social shopping een logisch verlengstuk zijn van search engine advertising.
 
Toch blijft het wat betreft Google eerder bij voorzichtige experimenten. Het bedrijf introduceerde wel de koopknop, maar deed dat enkel voor zoekopdrachten die via de smartphone werden ingegeven. Terwijl er nog steeds een groot deel van de Google-gebruikers via de pc surft.

Vorig artikelDe flessenhals van de public cloud
Volgend artikelGriekse IT'ers zoeken massaal andere oorden op
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.