tablet

Daar waar een tablet vaak een bijkomend toestel, was worden in bedrijven vandaag meer en meer werknemers uitgerust met een tablet, als enig toestel.

Advertentie

 
De speeltijd is voorbij in bedrijven, wat betreft de tablet. Steeds meer van deze toestellen worden specifiek ingezet voor het uitvoeren van één specifieke taak.
 
Vaak gaat het om enkel en alleen de tablet. “De meerderheid van de tablet-gebruikers op kantoor, gebruikt minstens nog een ander toestel om zijn of haar job te kunnen uitvoeren”, stelt Marta Fiorentini, senior research analist bij IDC. Dat andere toestel is dan mogelijk een desktop, laptop, workstation, smartphone of een gespecialiseerd point of sales device.

Nieuwe profielen

Al wordt vandaag een groot deel van de tablet in bedrijven gebruikt door medewerkers die enkel en alleen hun tablet gebruiken, voegt Fiorentini hier aan toe. “Steeds meer tablets worden, zowel qua toestel als met de applicaties zelf, aangepast om een specifieke taak uit te voeren.” Het gaat dan om profielen die echt op verplaatsing werken, zoals verkopers op beurzen of productiemedewerkers.
 
Zo heeft twee op drie van de productiemedewerkers met een tablet, enkel en alleen een tablet. Zij zijn een nieuw profiel van tablet-gebruikers. Daar waar de meeste managementprofielen of kenniswerkers, zoals consultants, dokters of analisten, hun tablet gebruiken als aanvullend toestel.

40 procent enkel tablet

Uit de studie van IDC blijkt dat vandaag 40 procent van de tablet-gebruikers op kantoor dat toestel als enige toestel gebruiken. Dit percentage neemt ook toe nu de zogenaamde hybrids, waaronder de Surface van Microsoft, komen opzetten. Deze toestellen hebben ook steevast een extra toetsenbord.
 
Hybride toestellen worden ook aangekocht met een groter scherm dan de traditionele tablets. Slechts 10 procent van de tablets heeft een scherm dat groter is dan 11 inch, terwijl dit percentage bij hybrids op 30 procent ligt.


Geen velden gevonden.
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.